MenuLevensmiddelenkrant

Heineken wil in Brazilië nummer 1 zijn

SAO PAULO - Bierbrouwer Heineken zal niet rusten tot het marktleider is in Brazilië, de vierde biermarkt ter wereld.

Dat zegt topman Jean-François van Boxmeer in een interview met het Braziliaanse zakenblad Exame. De bierbrouwer is sinds de overname van de Mexicaanse brouwer Femsa de vierde speler in de Zuid-Amerikaanse groeimarkt. Met een marktaandeel van acht procent moet het Nederlandse bedrijf AmBev (70%), Schincariol (13%) en Petropolis (11%) voor zich dulden. Heineken belooft nu nieuwe premiummerken in Brazilië te introduceren. Een logische strategie vindt de Braziliaanse biermarktkenner Rafael Cintra van Link Investimentos. 'Premium is de specialiteit van Heineken. En premiumbieren beslaan slechts een paar procent van de Braziliaanse markt. Er zit veel rek in het segment. De opkomende Braziliaanse middenklasse wil meer betalen voor bier', aldus Cintra die sceptisch is over de doelstellingen van Heineken. ‘Groeikansen voor Heineken zie ik zeker, maar de grootste worden? Nee, daarvoor is AmBev met merken als Skol, Brahma en Antarctica te sterk.'

Bron: Telegraaf