MenuLevensmiddelenkrant

Regiomerk 'Vers van hier' rukt op

OSS – Agf regiomerk ‘Vers van hier’ is inmiddels te vinden in 20 supermarkten. Het initiatief van lokale telers lijkt bezig aan een stevige opmars.

De verskwaliteit die een groep lokale telers onder de merknaam ‘Vers van hier’ aan de supermarkten levert, is volgens hen dé reden dat al twintig supermarkten het label voeren. “Met onze streekproducten onderscheiden we ons van de bulk”, vertelt teler André Swinkels. Een supermarkt ontdekte toevallig zijn champignons en wilde die kwaliteit in zijn winkel. Ondermeer in Boekel, Uden, Beek en Donk, Nuenen, Helmond, Heeswijk-Dinther, Den Bosch, Oss, Zeeland en Heesch liggen de producten van ‘Vers van hier’ inmiddels in het versschap. “De kern is dat de producten vlakbij de winkel zijn geteeld en snel in de schappen liggen. Dat betekent betere kwaliteit én meer smaak,” zo vertellen de telers. “De beste pluk is voor Vers van hier.”

Snel in het schap
“Ik kan hierdoor mijn tomaten iets langer aan plant laten hangen”, vertelt teler Bert van den Brand. “Want doordat het product rechtstreeks naar de winkel gaat, win ik twee dagen. De tomaten rijpen aan de plant en niet onderweg en daardoor smaken ze veel beter.” Hetzelfde principe geldt voor de asperges, de champignons, de aardbeien, de appels en peren, de komkommers en de oesterzwammen van ‘Vers van hier’.

Versomaat
De groep telers werkt al langer samen in de ‘Versomaat’. Op elk bedrijf kunnen klanten zelf uit een automaat de groenten en fruit van de telersgroep trekken. De vrachtwagen die alle bedrijven voorziet van elkanders product, rijdt nu ook langs de supermarkten. “Van Versomaat naar Vers van hier”, vertelt aspergeteler Marc de Wit. “Onze naam staat er herkenbaar bij. En als we er niet liggen, dan moet de klant er om gaan vragen, dat is onze bedoeling.”

Aardbeienteler John van Rooij is positief over de toekomst van het initiatief. “Want onze prijzen zijn niet anders, maar de kwaliteit van ons streekproduct is gewoon beter.” Met ‘Vers van hier’ bewegen de lokale telers zich op een nieuw gebied. “We krijgen meer contact met de consument”, stelt fruitteler Walter Ruis. “We leren de markt kennen en weten beter wat onze klanten willen.”

Bron: Oss.kliknieuws.nl