MenuLevensmiddelenkrant

Nespresso-gebruiker mag cupjes gaan inzamelen

AMSTERDAM – Nespresso presenteerde donderdag in Amsterdam een voor Nederland nieuw systeem voor de inzameling van gebruikte koffiecups. Het initiatief moet bijdragen aan een versterking van de duurzame prestaties van Nespresso.

Volgens Daniel Blarer, algemeen directeur Nespresso Benelux (foto), wil het bedrijf wereldwijd in 2013 zeker 75 procent van alle Nespresso-capsules kunnen recyclen. “Wij voeren systemen in die dit mogelijk maken, maar we zijn uiteindelijk afhankelijk van de goodwill van onze klanten. Zij zijn immers degenen die bepalen wat er met de gebruikte capsules gebeurt.”
In Nederland kunnen de cupjes al sinds begin dit jaar ingeleverd worden bij de tien Nespresso Boutiques en daar komt nu een tweede manier bij. “Via een nieuwe samenwerking met TNT Pakket Service kunnen mensen hun gebruikte capsules inleveren bij levering van een nieuwe Nespresso bestelling. We stellen hiervoor speciale hersluitbare recyclezakken beschikbaar, die het inzamelen vergemakkelijken.”

Overtuigen
In landen als Zweden en Duitsland wordt aluminium, waar ook de Nespresso capsules van zijn gemaakt, al langer gescheiden ingezameld. “In Nederland zijn we nog niet zo ver, dus moeten we de consument zelf overtuigen van het nut van aluminiumrecycling”, aldus Blarer. Hiertoe start het bedrijf een mediacampagne en ook via mailings aan het klantenbestand worden consumenten geïnformeerd over het inzamelen van de cupjes. Business development director Mark Leenders bevestigt groot vertrouwen te hebben in het welslagen. “In een deel van de Benelux hebben we consumenten gevraagd hoe ze tegenover het inzamelen van de capsules staan. Daaruit kwam naar voren dat men zich daar best voor in wilde zetten, maar het moest absoluut op een zo eenvoudig mogelijke manier. Door de samenwerking met TNT slagen we erin om aan deze eis van de consument tegemoet te komen”, aldus Leenders, die aangaf dat Nespresso nog altijd niet verkrijgbaar wordt in de foodretail. “Wij bedienen onze members, zoals de Nespresso-gebruikers genoemd worden, heel goed in onze Boutiques en via de website en daar zijn we zeer tevreden over.”

Ecolaboration
Nespresso is al jaren bezig met het verduurzamen van al haar bedrijfsprocessen. Dit kreeg vorig jaar concreet gestalte in de vorm van een nieuw platform onder de naam Ecolaboration. Met dit platform zorgt Nespresso voor versterking en uitbreiding van haar duuzaamheidsinspanningen voor koffie, capsules en machines, zodat deze samen met de overige activiteiten één geïntegreerd programma vormen. Het inzamelen van de gebruikte Nespresso-capsules wereldwijd is een onderdeel van het programma en moet ertoe leiden dat Nespresso in 2013 75 procent van de gebruikte capsules kan recyclen. Dit heeft eveneens een positief effect op het terugdringen van de CO2 footprint van het bedrijf. Ook streeft Nespresso ernaar om in 2013 80 procent van haar koffie te verkrijgen via het AAA Sustainable Quality Program en koffieplantages met het Rainforest Alliance-certificaat. Dit percentage ligt momenteel op meer dan 50 procent.

Bron: