MenuLevensmiddelenkrant

Eredivisie hekelt voetbalplaatjes van C1000

NIEUWVEEN - De Eredivisie is niet blij met het feit dat C1000 een maand voor Albert Heijn spaaracties met voetbalplaatjes start. “We vragen clubs niet mee te werken aan de C1000-campagne.”

Albert Heijn heeft het collectieve portretrecht en mag van álle spelers plaatjes weggeven. Toch heeft C1000 geen regels geschonden, licht directeur Alex Tielbeke in een interview met het AD toe. Echter hebben verschillende spelers in hun clubcontract staan dat ze zelf met een commerciële partij in zee mogen gaan. “Daar kunnen wij niets tegen doen”, zegt Tineke.

Sponsor

In een reactie stelt een woordvoerder van Albert Heijn dat het niet verwonderlijk is dat onze succesvolle acties navolging krijgen. C1000-topman Tom Heidman stelt dat voetbal van iedereen en voor iedereen is. Volgens sportmarketeer Bob van Oosterhout baalt Albert Heijn flink van de actie van C1000. “Albert Heijn is een van de grootste sponsors van de Eredivisie; jaarlijks betaalt het miljoenen euro’s. Dan ben je niet blij als een van je concurrenten scoort met plaatjes van spelers die ook in die competitie spelen.” Van Oosterhout vermoedt dat de voetballers vijfduizend tot twintigduizend euro krijgen van C1000. Woordvoerder Raymond Salomon van de Eredivisie licht toe dat bij de spaaractie van C1000 plaatjes van onder meer de Feyenoord-spelers ontbreken. “Wij willen de belangen van Albert Heijn, een van de belangrijkste geldbronnen van de Eredvisie, niet schaden.”

Bron: AD