MenuLevensmiddelenkrant

Voedselkeuzelogo AH en Ik Kies Bewust gelanceerd

 NIEUWVEEN - Albert Heijn en stichting Ik Kies Bewust hebben dinsdag het nieuwe voedselkeuzelogo aan minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport overhandigd.

Het logo vervangt het vroegere Ik Kies Bewust-logo en het Klavertje van Albert Heijn. Dit nieuwe logo kent twee varianten, een groene met de tekst ‘gezondere keuze’ voor de betere keuze binnen een productgroep uit de basisvoedingsmiddelen en een blauwe met de tekst ‘bewuste keuze’ voor de variant die niet tot de basisvoeding behoort. De invoering van het nieuwe logo gaat snel van start. Fabrikanten krijgen twee jaar de tijd om het oude Ik Kies Bewust-logo en het Klavertje te vervangen.

Trots
Het CBL zegt trots te zijn dat Nederland als eerste land in Europa een breed gedragen duaal gezondheidslogo heeft. "Consumenten kunnen nu nog beter hun keuze maken in alle supermarkten. Op advies van de Gezondheidsraad hebben wetenschappers een degelijke lijst met criteria opgesteld waaraan producten moeten voldoen om in aanmerking te komen voor het logo. De komende tijd zullen duizenden huismerkproducten van het nieuwe logo worden voorzien. Bovendien stimuleert het logo producenten om hun producten steeds gezonder samen te stellen, dat vindt het CBL van grote waarde," aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL.

Op de foto: Clémence Ross (Stichting Ik Kies Bewust) en Jeroen Pietryga (Albert Heijn) overhandigen het nieuwe voedselkeuzelogo aan minister Schippers (VWS).

Bron: