MenuLevensmiddelenkrant

SymphonyIRI:'Intro's A-merken supermarkt matig'

NIEUWVEEN - Het aantal succesvolle producten dat in 2010 nieuw in de supermarkt werd geïntroduceerd staat nog steeds onder druk, concludeert marktonderzoekbureau SymphonyIRI Group.”Introducties die wél succesvol waren, borduurden voort op reeds bestaande.”

Uit de Intro Top 20 van SymphonyIRI blijkt dat nieuw geïntroduceerde producten in de supermarkt weinig vernieuwend zijn. Echt nieuwe producten zijn schaars. De meeste kunnen betiteld worden als productextensies en bovendien spreken ze voornamelijk de behoudende consument aan. “De oorzaak voor de matige introducties ligt bij fabrikanten, retailers én consumenten”, zegt Ronald Laureijsen, business insights director van SymphonyIRI. “Fabrikanten zijn minder innovatief, supermarkten geven meer en meer ruimte aan huismerken en de consument is minder kooplustig en meer behoudend”.

Terughoudendheid
Volgens Laureijsen missen supermarkten door de terughoudendheid op het gebeid van innovatie zo’n 200 miljoen euro aan ‘nieuwe omzet’. De directeur vindt vooral dat fabrikanten moeten blijven innoveren om op lange termijn groei te kunnen realiseren.

Weekomzet
Slechts vijf van de 20 introducties behaalden een gemiddelde weekomzet boven de ton. “Dat is fors minder dan in de periode 2001-2010, toen er minimaal 10 intro’s waren met die omzet”, vindt Laureijsen. Met name de zwakke staart valt hem op: “Nummer 20 van dit jaar heeft een weekomzet die twee keer zo laag ligt als de nummer 20 van 2002. Zo zou de huidige nummer 11 zelfs niet eens in de top 20 van 2007 hebben gestaan. Dat is dus echt heel mager”.

De top 20:
1 Lays Limited Edition
2 Arla Biologische Zuivel
3 Activia Dubbel 0%
4 Dr. Oetker Steenoven Tradizionale
5 Jan Poffertjes en Pannenkoeken
6 Magnum Gold
7 Bertolli Maaltijdpakketten
8 Friesche Vlag Combi
9 Optimel Variaties
10 Hak Vlaaifruit
11 Fred & Ed Groenvoer
12 Friesche Vlag Dubbelvla Room
13 Bavaria 0,0% Witbier
14 Ariel Vlekverwijderaar
15 Cornetto Enigma
16 Dove Men+Car
17 Iglo Chicken
18 Ariel met een vleugje Lenor
19 Lu Cote d'Or Intense
20 Hertog Droomijs

Bron: