MenuLevensmiddelenkrant

Non-food zet omzet Tesco onder druk

LONDEN – Britse klanten van Tesco kopen niet meer zo makkelijk cd’s, boeken en keukenartikelen bij hun dagelijkse boodschappen. Oorzaak zijn de fors gestegen benzineprijzen in Groot-Brittannië, waardoor klanten de uitgaven beperken tot die producten die ze echt nodig hebben.

Met deze uitleg verklaarde de Britse marktleider Tesco de omzetdaling op de eigen thuismarkt. De autonome omzet in Groot-Brittannië, exclusief brandstofverkopen en belastingaanpassingen, daalde in het eerste kwartaal dat liep tot 28 mei, met 0,1 procent. In het voorgaande kwartaal zakte de omzet ook al met 0,7 procent. De nieuwe omzetdaling verraste analisten die rekende op een omzetgroei van 0,6 procent in Groot-Brittannië.

Fresh & Easy

De zuinige Britse consument wordt gecompenseerd door goede resultaten in nieuwe markten als Azië en de Verenigde Staten. De totale omzet bij Tesco steeg met 6,7 procent, exclusief brandstofverkopen. De autonome omzet in het Verre Oosten steeg met 3,2 procent, in Europa met 2 procent en in de VS, waar het sinds enkele jaren opereert met Fresh & Easy, supermarkten, met 11,1 procent. Tesco telt ruim 5000 winkels in 14 landen.

Bron: The Guardian