MenuLevensmiddelenkrant

EMTÉ ziet omzet stijgen met 5,5 procent

VEGHEL - De identieke consumentenomzet van EMTÉ steeg in het eerste half jaar met 5,5 procent (Q2: 6,4 procent). De supermarktformule van Sligro Food Group presteert hiermee fors beter dan de markt die met 2,5 procent is gegroeid.

Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van Sligro Food Group. Het bedrijfsresultaat van EMTÉ voor amortisatie van immateriële activa nam toe met ruim 2 miljoen euro tot bijna 10 miljoen euro. Dit ondanks de integratie- en ombouwkosten van de in 2010 overgenomen Sanders Supermarkten. Inmiddels zijn 20 van de 22 vestigingen omgebouwd naar de EMTÉ-formule en 2 vestigingen afgestoten. Hiermee is de hele ombouw- en integratiefase volgens Sligro Food Group van Sanders Supermarkten conform planning afgesloten. In de tweede helft van het jaar gaat Sligro verder bouwen aan de groei van de Sanders supermarkten. “Na een half jaar verbouwen en integreren kunnen we ons nu volop op omzet en verdere optimalisatie richten. Ook zullen de laatste Golff-vestigingen de komende maanden worden omgebouwd naar de EMTÉ-formule”, aldus Sligro.

Volledige halfjaarcijfers Sligro

Prijsconcurrentie
Bij de foodretailtak ondervond Sligro volgens eigen zeggen meer druk op de brutowinst door de stijgende inkoopprijzen en scherpe prijsconcurrentie. “Een sterke inkooppositie en een eveneens verbeterde productmix stonden daar tegenover. Bovendien bestaat een groter deel van de omzet bij foodretail uit eigen filialen.” De economische omstandigheden blijven volgens de supermarktketen cq groothandel onzeker. “Wij verwachten dat de consumentenbestedingen de komende tijd stabiel zullen zijn. De bij dit soort marktomstandigheden horende felle prijsconcurrentie zal onverminderd druk op de brutowinstmarges blijven zetten”, aldus Sligro Food Group in een reactie.

Bron: