MenuLevensmiddelenkrant

Franchisenemers wapenen zich tegen AH

NIEUWVEEN - De vereniging van franchisers bij marktleider Albert Heijn heeft een eigen bureau opgericht om zich beter te kunnen vertegenwoordigen in de onderhandelingen met het moederbedrijf. Dat vertelt voorzitter Bram de Jong in de Volkskrant.

Het rommelt al geruime tijd tussen Albert Heijn en een dele van haar franchisenemers. De franchisenemers willen graag hun zelfstandigheid gewaarborgd zien. Albert Heijn zelf wil de eigen positie verstevigen om te voorkomen dat er in de toekomst een andere formule op de gevel van deze winkels komt. Op de een of andere manier lijkt het niet mogelijk om deze belangen op één lijn te brengen, en begint de strijd zich te verharden.

De Jong, voorzitter van de franchisevereniging, zegt in de Volkskrant dat de franchisenemers moeten professionaliseren. Zijn voorganger, Jan van Vliet, zegt in dezelfde krant de harde opstelling van Albert Heijn niet te begrijpen. "Als je wat meer winkels hebt, grijpen ze echt alles aan om je dwars te zitten." Een woordvoerder van AH legt de opstelling van de Zaandamse formule als volgt uit: franchisenemers zijn door AH altijd beschouwd als kleine, lokaal gewortelde ondernemers. Dat ze meer dan vijf à tien winkels zouden krijgen, was nooit de bedoeling.

Bron: de Volkskrant