MenuLevensmiddelenkrant

Coop kiest vaker voor diepvriesvis

NIEUWVEEN – Coop kiest steeds vaker voor diepvriesvis ten faveure van verse vis. De formule wil op deze manier voedselverspilling terugdringen.

Vanaf deze week ligt in alle Coop-supermarkten de Queens tilapia met het ASC-logo, het nieuwe kenmerk voor verantwoord gekweekte vis dat dinsdag officieel is gepresenteerd. “Al sinds enige tijd maken wij in het kader van het thema voedselverspilling de keuze om in steeds meer winkels een groter assortiment diepvriesvis aan te bieden en het aandeel verse vis terug te dringen. Op deze manier brengen we de verspilling van vis in zowel de winkels als bij de consument steeds meer terug. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat ons diepvriesvisassortiment steeds duurzamer wordt”, aldus Gerard Koning, commercieel directeur van Coop Supermarkten.

Waarde
Harry Hoogendoorn, algemeen directeur van Queens Products streeft ernaar het hele aanbod Queens-kweekvis onder het ASC logo te krijgen. “Bij Queens hechten we veel waarde aan duurzaamheid. Zowel aan de visserij als aan de aquacultuur stellen we eisen. Onze vis uit de visserij draagt vrijwel allemaal het MSC keurmerk. Voor kweekvis werken we er hard aan alle Queens kweekvis te kunnen voorzien van het ASC-logo. Voor Queens-tilapia is dat nu, als eerste diepvriesvis, gelukt. Queens-pangasius volgt op korte termijn.”

Vers
Het ASC-logo is dinsdag officieel gepresenteerd. Albert Heijn, Jumbo en C1000 voeren het keurmerk ook op verse huismerkvis. Ook Bas, Coop, C1000, Deen, Deka, Digros, Dirk, EMTÉ, Jan Linders, Hoogvliet, MCD, Nettorama, PLUS, Poiesz en Vomar nemen de nieuwe Queens-tilapia op in het assortiment. ASC wordt internationaal breed gedragen. Supermarktconcerns als Metro, Edeka en Migros ondersteunen het, evenals visverwerkers als Queens, Iglo, Nutreco en Findus.

Foto: CEO van tilapiakweker Regal Springs Rudi Lamprecht, algemeen directeur van Queens Products Harry Hoogendoorn en commercieel directeur van Coop Supermarkten Gerard Koning.

Bron: Levensmiddelenkrant