MenuLevensmiddelenkrant

Consument vindt Tesco weer: martaandeel groeit

LONDEN - Het marktaandeel van de Britse retailreus Tesco is in de UK gegroeid naar 30,4 procent. Tesco behaalde in de twaalf weken tot 20 januari een omzetplus van 3,3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden.

“Deze positieve resultaten, met name tijdens de kerstperiode, laten zien dat Tesco weer de weg naar boven heeft gevonden en consumenten Tesco weer omarmen”, aldus analist Ed Garner van Kantar. De goede cijfers laten zien dat Tesco de concurrentie voorlopig op afstand weet te houden. Zo liet supermarktketen Morrisons in dezelfde periode een verkoopdaling van 1,7 procent zien en een daling van het marktaandeel van 0,6 procent. De omzet van Sainsbury’s steeg 3,2 procent, maar ook deze retailer verliest in Groot-Brittannië marktaandeel om uit te komen op 16,9 procent.

Fantastisch
De Duitse discounters Aldi en Lidl doen het beide fantastisch op de Britse markt met verkoopgroei van respectievelijk 28,2 en 10 procent. Na Tesco met een marktaandeel in de UK van 30,4 procent is Asda, onderdeel van het Amerikaanse Walmart, de Britse nummer twee. De retailketen staat momenteel op een marktaandeel van 17,6 procent. Nummer drie is Sainsbury’s (16,9 procent), gevolgd door Morrisons (12,5 procent) en Co-op (6,2 procent) Aldi en Lidl hebben beide een marktaandeel van 2,7 procent.

Bron: Levensmiddelenkrant