MenuLevensmiddelenkrant

Bavaria passeert omzetgrens van half miljard euro

LIESHOUT – Bavaria heeft in 2012 de omzetgrens van een half miljard euro weten te slechten. De netto-winst daalde, mede als gevolg van investeringen.

De Brabantse bierbrouwer zag de netto-omzet met 52,5 miljoen euro stijgen ten opzichte van 2011 toen de verkopen 448,6 miljoen euro bedroegen. Hiermee passeert Bavaria nipt de grens van een half miljard euro.

Daling
Het bedrijfsresultaat (Ebitda) kwam vorig jaar uit op 60,4 miljoen euro. Het netto-resultaat daalde echter van 25,1 miljoen euro in 2011 naar 21,7 miljoen euro vorig jaar. In totaal produceerde Bavaria in 2012 wereldwijd 5,8 miljoen hectoliter bier.
Met 32,8 miljoen euro investeerde Bavaria wederom flink. De brouwer ziet de wereldbiermarkt nog steeds groeien. De buitenlandse afzet van Bavaria is in 2012 dan ook gestegen naar 3,7 miljoen hectoliter. Bavaria bewerkt de internationale markt met een aantal merken: Bavaria, Bavaria 0.0%, 8.6, Swinckels en enkele speciaalbiermerken.

Marktaandeel
De Nederlandse biermarkt staat nog steeds onder druk. Bavaria wist echter met haar merken in 2012 in zowel het retail- als het horecakanaal het marktaandeel te vergroten. Mede dankzij succesvolle innovaties en investeringen in verschillende segmenten nam het volume en de omzet van alle merken in Nederland toe, aldus de brouwer.

Afrika
Bavaria ziet voor 2013 veel kansen in verschillende nieuwe markten als Azië en Afrika en zal daar extra gaan investeren. In het najaar van 2012 nam Bavaria al een 35 procent belang in de Ethiopische brouwerij Habesha Breweries SC. Deze productielocatie zal een jaarlijkse capaciteit van circa 300.000 hectoliter hebben. Samen met Habesha wil Bavaria de Ethiopische biermarkt verder ontwikkelen en mede daarmee verdere groei in Afrika realiseren.

Spanning
Frank Swinkels, directielid van Bavaria, licht toe: “Bavaria verwacht dat de Europese biermarkt in 2013 onder spanning blijft staan. Maar mede doordat we een aantal belangrijke strategische stappen hebben genomen, waaronder de definiëring van de strategie en verdere uitrol hiervan, alsmede de verdere optimalisatie van de productie, zien we voldoende kansen voor de toekomst.”

Bron: Levensmiddelenkrant