MenuLevensmiddelenkrant

Consument omarmt vernieuwingen supermarktbranche

NIEUWVEEN – De online bestelservice, de supermarkt-apps en de zelfscans zijn ontwikkelingen in de supermarktbranche die de consument inmiddels met open armen heeft ontvangen.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarktbranche. Zo wordt de online bestelservice vaker en door steeds meer consumenten gebruikt. Zeven procent van de consumenten maakt in 2013 gebruik van deze mogelijkheid, terwijl dit in 2012 nog op vijf procent lag. Ook in het gebruik van de door supermarkten aangeboden apps en zelfscans zit nog veel groeipotentieel.

Hogere bestedingen
De consumenten die de online bestelservice gebruiken, doen dit gemiddeld een keer per maand, ten opzichte van 0,9 keer per maand vorig jaar. Naast het aantal keer dat online wordt besteld, neemt ook de gemiddelde besteding toe van 97,42 euro vorig jaar naar 103 euro dit jaar. Levensmiddelen die de consumenten online willen bestellen, zijn voornamelijk lang houdbare producten als drogisterijartikelen, non-food producten, diepvriesartikelen en dranken.

Gemak
Het 'Consumentenonderzoek 2013' is onderdeel van het rapport 'Bedrijfsvergelijking 2013 Levensmiddelendetailhandel'. Het onderzoek is gehouden onder meer dan 2.450 consumenten en brengt de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart. Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte, zegt dat consumenten die online boodschappen bestellen nog steeds vaker voor gemak kiezen en hun boodschappen het liefst thuis laten bezorgen. “Wel neemt deze bezorgmogelijkheid iets in populariteit af, terwijl het zelf afhalen bij een afhaal- of verzamelpunt juist toeneemt.” Zo koos in 2012 vier procent van de consumenten die online bestelde voor het afhalen van hun bestelling en is dit in 2013 gestegen naar negen procent. De populariteit van thuisbezorgen is daarbij iets gedaald van 78 naar 72 procent. Op Heij vervolgt: “Deze verschuiving is te verklaren doordat de consument de boodschappen liever ophaalt wanneer het hem of haar uitkomt. De vrijdag wordt daarbij gezien als dag die het meest geschikt is voor het laten bezorgen of afhalen van bestelde boodschappen. De avond heeft hierbij de voorkeur van 63 procent van de consumenten die online bestelt.”

Aanbiedingen bekijken

19 procent van de consumenten maakt inmiddels gebruik van een supermarkt-app. Zij zetten de app voornamelijk in voor het bekijken van aanbiedingen, het maken van een boodschappenlijst of voor het vinden van openingstijden. Veertig procent van de consumenten die een supermarkt-app gebruikt, zet deze nu vaker in dan een jaar terug. Ruim een kwart van de respondenten geeft verder aan dat hun supermarkt zelfscanmethodes aanbiedt. Van deze groep maakt 64 procent wel eens gebruik van de mogelijkheid zonder tussenkomst van een kassière af te rekenen; de helft hiervan gebruikt de zelfscankassa altijd.

Bron: Levensmiddelenkrant