MenuLevensmiddelenkrant

Logistieke fast lane AH loopt nog niet goed genoeg

ZAANDAM - Leveranciers die werken aan efficiënt lossen bij de distributiecentra van Albert Heijn, mogen door de fast lane. Daar kunnen ze extra snel lossen. Helaas zit in de helft van de gevallen een fout, zegt senior vice president supply chain supervision bij AH Tony Vendrig.

In de fast lane bij de AH-dc’s wordt de hele lading in een keer gescand en ingeboekt, zodat dat niet bij elke losse pallet hoeft te gebeuren. Om aan dit snelle proces deel te mogen nemen, moet de leverancier het GS1 palletlabel en verzendbericht gebruiken en zorgen voor een correcte en betrouwbare levering. Van alle leveranciers komt één derde in aanmerking voor de fast lane. Dit zijn de grote fabrikanten: ze leveren namelijk twee derde van alle bestellingen.

Zestien minuten
In de helft van die leveringen zit echter nog een fout, zegt Vendrig in een interview met  ketenorganisatie GS1. “Daar zit veel verbeterpotentieel, want daardoor missen we helaas de voordelen die fast lane biedt.” Voorkomende fouten zijn niet tijdige of incomplete leveringen en gecombineerde vrachten terwijl dat niet de bedoeling is. Terwijl het lossen in de fast lane vier minuten zou moeten kosten, loopt dat door dergelijke fouten uit tot gemiddeld zestien minuten.

Mechaniseren
De fast lane is niet de enige aanpak waarmee AH de lostijd bij de dc’s wil inkorten. De formule denkt eraan de supply chain verder te mechaniseren, een plan dat vorig jaar september al naar buiten kwam. Vendrig: “Dat is ook van invloed op de goederenontvangst. In zo’n gemechaniseerd DC worden de pallets na het lossen van de truck op een drop off-point neergezet. Vervolgens doet een automatische palletverwerker een controle waarna de pallet als het ware wordt ingeslikt en verder intern verwerkt.”

Betalen
Correcte levering is niet alleen winst voor Albert Heijn, ook voor de leveranciers, zegt Vendrig. “We besteden daar ook aandacht aan in de commerciële gesprekken waarin een logistieke paragraaf is opgenomen met duidelijke afspraken. Wij willen alleen betalen voor correct ontvangen zendingen. We betalen niet voor verkeerde zendingen en we willen geen extra kosten maken voor correctie en extra facturatie.”

Bron: Levensmiddelenkrant