MenuLevensmiddelenkrant

Bas en Digros binnen half jaar om naar Dirk

VELSEN-NOORD – UPDATE - De formules Bas en Digros houden op te bestaan. Eigenaar Detailresult Groep vervangt binnen een halfjaar de namen op de gevels van deze supermarkten door Dirk van den Broek.

Detailresult wil zo meer slagkracht en efficiëntie in de organisatie realiseren, zegt woordvoerder Fiona Wijnberg tegenover Levensmiddelenkrant. “Denk aan interne en externe communicatie, de administratieve afhandeling, in dergelijke zaken zijn voordeel te halen.”

Halfjaar
Het personeel van het supermarktbedrijf is dinsdagochtend geïnformeerd over het besluit. De voorbereidingen zijn al begonnen, zegt Wijnbergen, maar de eerste gevels zijn nog niet omgebouwd. Naar verwachting zal de hele operatie binnen een half jaar afgerond zijn.

Rivaliteit
Dirk is een sterk landelijk merk, maar Bas en Digros zitten ook goed tussen de oren van de consument. Zo is Bas van der Heijden een sterke speler in de omgeving van Rotterdam. Gezien de rivaliteit tussen de havenstad en Amsterdam kan een Bas omvormen naar Dirk ook verkeerd vallen. Hoe de operatie landt bij de consument is bij Detailresult dan ook belangrijk, zegt Wijnbergen. “We nemen onze klanten serieus en zullen in onze communicatie dit traject uitleggen.”

Vernieuwingen
Volgens René van Klooster, ceo van Detailresult Groep, is de kwaliteitdiscounter Dirk na de recente vernieuwing van de formule en ombouw van de winkels heel succesvol. “Door de overgang van één formule met drie namen naar één formule met één merknaam kunnen we een nog grotere vuist maken op diverse vlakken. Het hanteren van één naam levert de organisatie meer slagkracht, daadkracht en efficiency op. Dit voordeel komt, zoals bij Dirk gebruikelijk, volledig bij onze klanten terecht.”

Bekende
De keuze is volgens het bedrijf om meerdere redenen op de naam Dirk gevallen. Dirk van den Broek heeft in 1942 de eerste Dirk winkel geopend in Amsterdam. Dirk is landelijk de meest bekende naam en een echt merk. Voor de klanten van Bas en Digros verandert er behalve de naam niets. De scherpe aanbiedingen, het personeel, het assortiment, de kwaliteit, het uitgebreide non-food aanbod etc. blijven ongewijzigd.

Naast Dirk, Bas en Digros maakt ook DekaMarkt onderdeel uit van Detailresult. In totaal telt de supermarktgroep 186 supermarkten, eigen slagerij en bakkerijen en circa 19 duizend medewerkers.

Bron: Levensmiddelenkrant