MenuLevensmiddelenkrant

Nespresso verliest van Lidl in test koffiecups

DEN HAAG – De Bellarom Azurro van Lidl is de lekkerste ‘lungo’ voor het Nespresso-apparaat. De cups van Nespresso zelf leggen het af tegen de discounter.

Dat blijkt uit een blinde smaaktest van de Consumentenbond. Twee panels van veertig testers vergeleken vijf lungo’s en vijf espresso’s van diverse merken met de cups van Nespresso zelf. 75 procent van de testers was er van overtuigd dat de koffiecapsules van andere merken minder zouden zijn, maar Lidl komt het beste uit de smaaktest. De lungo van de discounter wordt geprezen om de zachte smaak, terwijl die van Nespresso wat scherp en branderig is. Café René scoort het slechtst.

Prijsverschil
Bij de espresso’s heeft het koffiemachinemerk wel de test gewonnen, hoewel het verschil met de nummer twee, Bellarom Ristretto van wederom Lidl, en nummer drie, DE L’Or Fortissimo zo klein is dat ze alle drie het predicaat Beste uit de test krijgen. Het prijsverschil tussen de cupjes van Lidl en Nespresso is stevig: respectievelijk 20 cent en 35 cent per cupje.

Mesjes
De test van de Consumentenbond gaat niet alleen over smaak, maar ook over gebruiksgemak. Sommige Nespresso-apparaten blijken moeite te hebben met cups van andere merken, zoals bij die van Coffee Planet, Goedcupje en Velours Noir. De capsule wordt niet goed doorgeprikt waardoor de koffie niet of nauwelijks doorloopt. Dat zou te maken hebben met de mesjes in de Nespresso-apparaten die sinds halverwege 2013 botter zijn. De complete uitslag staat in de Consumentengids-editie van mei.

Bron: Levensmiddelenkrant