MenuLevensmiddelenkrant

Nederlander kan niet zonder huis-aan-huis folder

AMSTERDAM - Ondanks de digitalisering is de huis-aan-huis folder nog steeds zeer populair bij de Nederlandse consument. Daarbij leiden papieren reclamefolders sneller tot een aankoop dan een digitale folder.

Met 11,5 miljoen Nederlanders is de huis-aan-huis folder het middel met veruit het grootste bereik. 3,8 miljoen Nederlanders lezen daarnaast een digitale folder. Gemiddeld wordt aan het lezen van folders zeventien minuten per week besteed. Bijna twee derde overweegt hierdoor een aankoop. Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2014, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. “De huis-aan-huis folder is een zeer sterk middel en staat zijn mannetje binnen andere media”, zegt Yme Pasma, voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen. “De folder heeft een enorm bereik en een indrukwekkende effectiviteit. En dit zien we ook terug. 81 procent van de lezers onderneemt enige vorm van actie naar aanleiding van het lezen van een folder. 48 procent bezoekt na het lezen daadwerkelijk de winkel. De folder is dus echt een effectief medium, niet alleen voor retailers, maar ook voor etailers en fabrikanten.”

Ontspanning
Voor bijna driekwart van de Nederlanders zijn folders vooral handig en informatief. Voor 40 procent bepalen folders zelfs hun boodschappenlijstje. De huis-aan-huis folders zijn niet alleen leuk om te lezen maar worden ook als een moment van ontspanning gezien. Voor ruim de helft van de Nederlanders zou het zelfs een groot gemis zijn als de folders niet meer zouden verschijnen, aldus GfK. 82 procent van de Nederlanders ontvangt graag folders in de brievenbus; 29 procent leest digitale folders. Volgens GfK lijken papieren folders meer invloed te hebben op de emotie. Ze leiden sneller tot een aankoop dan een digitale folder.

Bron: Levensmiddelenkrant