MenuLevensmiddelenkrant

Hoogvliet gaat datawarehouse bouwen

ALPHEN AAN DEN RIJN - Hoogvliet wil in haar logistiek, commercie en marketing met zo actueel mogelijke informatie kunnen sturen. Daarom werkt de retailer aan een datawarehouse.

Logistieke, financiële, marketing- en commerciële data onder één dak in een geïntegreerd datawarehouse. Hoogvliet ontwikkelt de database samen met VCD Business Intelligence. Niko Brouwer, directeur van VCD zegt dat veel retailers problemen hebben met zogeheten basketanalyses (welke producten heeft welke klant in zijn mandje) en het kunnen analyseren van grote hoeveelheden logistieke en commerciële informatie. “Hun kassasystemen staan vaak op zichzelf en zijn dus niet echt geïntegreerd, kassagegevens zijn niet toegankelijk voor analyses.” De opzet van het retail datawarehouse lost dat op, zegt Brouwer.

Kassabonniveau
Manager ICT bij Hoogvliet Albert Cornelisse zegt bericht dat Hoogvliet nu één voor een de verschillende informatiebronnen op het datawarehouse gaat aansluiten. “Het is ons doel om bijna real-time sturingsinformatie, zowel op het vlak van logistiek als commercie en marketing, beschikbaar te stellen aan onze medewerkers. Daarnaast krijgen we een omgeving waarin we tot op kassabonniveau onze commerciële analyses kunnen uitvoeren met een hoge snelheid, denk aan klantsegmentatie en basketanalyses.”

Bron: Levensmiddelenkrant