MenuLevensmiddelenkrant

Omzet Hellofresh vijf keer over de kop

 AMSTERDAM – Versbezorger HelloFresh heeft vorig jaar een explosieve groei doorgemaakt. De omzet steeg 510 procent van 2,3 miljoen in 2012 naar 14,2 miljoen in 2013. Het verlies blijft echter bestaan, hoewel dit minder is dan voorheen.

De fikse omzetstijging van de site die maaltijdenboxen levert is te lezen in een prospectus van online investeerder Rocket Internet. Omdat de kapitaalpartij naar de beurs wil, openbaarde het onlangs zijn cijfers. Rocket Internet heeft 36 procent van de aandelen in HelloFresh in handen.

Verlies
Hoewel de omzet van HelloFresh door het dak is gegaan, moet de bezorgdienst over afgelopen jaar net als over 2012 een verlies rekenen. Dit verlies is wel gedaald van 6 miljoen in 2012 naar 5,4 miljoen in 2013. De EBITDA-marge, oftewel de inkomsten voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en goodwill gedeeld door de totale omzet, heeft zich flink bijgesteld van min 260 procent naar min 37 procent in de periode van twee jaar.

Miljoenen
In het prospectus staat ook te lezen welke aantallen klanten en bezorgingen HelloFresh in een jaar doet. In 2012 had de site nog 336000 unieke bezoekers, een jaar later was dit gestegen naar 1,95 miljoen. Het aantal bezorgingen steeg al even rap: van 375 in 2012 naar 2,37 miljoen in 2013. De rechte lijn omhoog lijkt van vorig op dit jaar nog wat rechter te worden. In de eerste helft van 2013 werden 842 maaltijdboxen afgeleverd versus 3,95 miljoen in de eerste helft van dit jaar.

Bron: Levensmiddelenkrant