MenuLevensmiddelenkrant

Amazon.nl geland, food zal nog even duren

ANALYSE – Op dezelfde dag dat Jumbo haar websuper lanceert gaat ook Amazon in ons land van start. De webgigant is een belangrijke uitdager van gevestigde e-tailers. Ondanks de technologische voorsprong van de Amerikanen hebben AH.nl en Jumbo.com voorlopig nog niets te vrezen.

Net als in andere landen start Amazon (wereldwijde omzet in 2013 74,4 miljard dollar) in ons land met de verkoop van boeken, e-books welteverstaan. Met Nederlandse uitgevers is een akkoord gesloten over de rechten van 20 duizend Nederlandstalige boeken, daarnaast zijn er nog 3 miljoen internationale titels uit de Amazon-stal beschikbaar. Deze zijn vanaf woensdag verkrijgbaar via Amazon.nl. Over een uitbreiding in Nederland naar andere productcategorieën laat het bedrijf zich niet uit.

AmazonFresh
In de Verenigde Staten en dichterbij huis Duitsland biedt Amazon veel meer dan alleen boeken. Samen met aangesloten partnerwinkels verkoopt het onder meer levensmiddelen, mode, elektronica en autoaccessoires. Het foodaanbod beperkt zich tot lang houdbare en diepvriesproducten. In de Verenigde Staten levert de e-tailer via dochter AmazonFresh een volledig supermarktaanbod, compleet met (dag)verse producten. Overigens rolt het bedrijf deze service zeer langzaam uit. In 2007 startte een test in Seatlle. Pas in 2013 volgde een volgende pilot in Los Angeles en San Francisco. Sinds vorige maand kunnen ook de bewoners van de New Yorkse wijk Brooklyn een bestelling plaatsen bij AmazonFresh.

Discounters
In februari van dit jaar doken er in de Duitse media geruchten op over de lancering van AmazonFresh in Duitsland. De service zou van start gaan in september of in ieder geval de herfst. Tot op heden is daar echter nog geen sprake van. Marktvolgers zien in Duitsland een kansrijke markt voor AmazonFresh. In de door discounters - marktaandeel circa 50 procent – gedomineerde markt bieden nog maar weinig supermarktketens een breed uitgerolde online bestelservice. Real, Rewe, Kaiser’s en Bünting hebben een websuper, maar alleen in een beperkt aantal grote steden. Het feit dat de online foodmarkt bij onze oosterburen nog in de kinderschoenen staat biedt een pure speler als AmazonFresh daar kansen, oordelen marktkenners.

Bijenkorf
Hoe anders is de situatie in Nederland. Op non-foodgebied moet Amazon het opnemen met een stevig gevestigde speler als Bol.com. Gesteund door moeder Ahold is daar in de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in nieuwe productcategorieën en de samenwerking met partnerwinkels die hun online aanbod via Bol.com aan de man brengen. Ook de positie van een webwinkel als Coolblue, veelvuldig winnaar van de Thuiswinkel Award, is hier zeer stevig. Daarnaast heeft een traditionele ‘stenen’ warenhuis als Bijenkorf gekozen voor een stevige multi channel strategie en heeft ook de ouderwetse bestelcatalogus van Wehkamp een succesvolle transformatie naar e-tailing doorgemaakt.

AH.nl
Bij een eventuele lancering van AmazonFresh in Nederland stuiten de Amerikanen, anders dan in Duitsland, op een markt waarop ook al veel spelers actief zijn. Albert Heijn heeft met AH.nl naar verluidt zo’n 70 procent van de online boodschappen in handen. Spelers als Hoogvliet en Spar investeerden ook in een eigen operatie. Sinds kort experimenteert PLUS met afhaalpunten en Jumbo.com zal naar verwachting snel landelijk worden uitgerold. Hoe veelbelovend de online levensmiddelenhandel lijkt te zijn, marktkenners verschillen van mening over de snelheid waarmee het hier gaat groeien. Hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot uitte zich eerder voorzichtig over deze ontwikkeling. Hij verwacht dat in 2025 4 à 5 procent van de foodaankopen via het internet zullen verlopen.

Omzetpotentieel
Mocht Amazon zich willen invechten in de Nederlandse online levensmiddelenmarkt dan zal het gezien de sterke positie van lokale spelers, met AH.nl voorop, fors moeten investeren in marketing en een (nog) hogere service. Of de relatief kleine Nederlandse markt daarvoor interessant genoeg is, valt te betwijfelen. Er zijn in Europa interessantere markten – Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië – te bedenken, met meer omzetpotentieel.

Wapen
Een wapen waarmee Amazon het de gevestigde orde hier moeilijk kan maken is haar technologische voorsprong. Beter dan andere spelers innoveert de Amerikaanse e-tailer vanuit de behoefte van de klant. In april van dit jaar zag de Amazon Dash het levenslicht. Dit stukje elektronica maakt het plaatsen van een online bestelling tot een kinderspel. Met het apparaat scannen vaste klanten van de Amerikaanse e-tailer thuis barcodes of spreken mondeling een boodschappenlijstje in. Gekoppeld aan de bestelsite of –app van Amazon Fresh kan de scanner worden uitgelezen.

Afhaalstrategie
Het gemak van een dienst als Amazon Dash kan in de toekomst voor online shoppers in Nederlander een reden zijn om over te stappen naar de Amerikaanse online gigant. Voorlopig rijden er nog geen groene Amazon-bestelbusjes door de Nederlandse straten. Maar of de afhaalstrategie die hier domineert voldoende is om dat zo te houden, valt te betwijfelen.

Bron: Levensmiddelenkrant