MenuLevensmiddelenkrant

Beursgang Tony's Chocolonely PR-stunt

AMSTERDAM - De mededeling dat Tony's Factory, het bedrijf achter chocolademerk Tony's Chocolonely, een beursgang in Amsterdam zou overwegen, was een PR-stunt.

 

Direct na het uitbrengen van het bericht speculeerden financiële mensen al weinig vleiend over de mogelijke gang naar de beurs. Het bedrijf zou namelijk veel te klein zijn voor een serieuze beursgang. Nu blijkt dat de chocolademaker dat ook helemaal niet heeft overwogen, maar deelname aan de jaarlijkse chocoladebeurs in de Beurs van Berlage aanwendde om iedereen op het verkeerde been te zetten.

'Slaafvrije chocolade'
Tony's Factory werd twaalf jaar geleden opgericht om het proces van chocola maken te verduurzamen, met meer aandacht voor de arbeidsomstandigheden van de cacaoboeren. Bedenker Teun van de Keuken zette het merk op met de missie ‘slaafvrije chocolade’ te verkopen. Tony's Chocolonely zegt de opbrengsten van de beursgang te willen gebruiken om de volgende stap te zetten op weg naar het realiseren van deze missie.

Zeven landen
De chocolade van Tony's Chocolonely wordt inmiddels in zeven landen verkocht. De onderneming zegt jaarlijks met 50 procent te groeien. Sinds 2011 zou de omzet zijn verdertigvoudigd.

Bron: ANP/De Telegraaf