MenuLevensmiddelenkrant

'Big bang’ op broodafdeling AH

ZAANDAM - Albert Heijn voert drastische vernieuwingen door in het broodschap. De marktleider komt onder andere met dagvers glutenvrij brood en introduceert de vezelmeter. Komt brood nu voorgoed van zijn naam als dikmaker af?

Geschreven door Roderick Mirande

Iets eerder zagen we Albert Heijn al zijn dagvers glutenvrij brood aankondigen en dat blijkt nu de voorbode te zijn geweest van veel meer ontwikkelingen op de Zaanse broodafdeling. Vanaf week 36 werden namelijk nog eens 38 nieuwe broodproducten toegevoegd. Tel daarbij op dat Albert Heijn de ‘vezelmeter’ introduceert, die het makkelijker maakt om te zien hoe vezelrijk een product is, plus het feit dat Albert Heijn dextrose uit het grootbrood haalt, en je kunt spreken van een ‘brood big bang’ van formaat; Albert Heijn als smaakmaker van de sector.

De vraag is in hoeverre de veranderingen zijn ingegeven door de slechte naam die brood heeft. Het voedingsmiddel waarop in de tijd van onze moeders geen enkele verdenking rustte, is in onze tijd weggezet als dikmaker en verstoorder van onze spijsvertering. ‘Broodbuik.’ En ook de glutenpolitie, onder aanvoering van meer of minder onderlegde publicisten en foodblogger(tje)s verbande het brood naar het verdomhoekje.

Imago
De ‘hetze tegen brood’ is zo’n beetje begonnen in 2013, zeggen Frank Janssen en David de Bruijn, respectievelijk manager marketing & communicatie en communicatiemanager bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). De Voedselzandloper en een stroom aan andere boeken en blogs hadden een negatieve impact op het imago en – daaraan gekoppeld – het verkoopvolume van brood. Het NBC startte in 2015 een campagne die bedoeld was om tot een gedragsverandering te komen (weer meer brood kopen) door kennis te delen over brood (zie ook tekstkader). “Want als je over meer kennis beschikt, kan je een betere keuze maken.”

Verdomhoekje
Was die verbanning naar dat verdomhoekje nou terecht? Is brood goed of slecht voor de gezondheid? Een eenduidig antwoord (zoals het vaak gaat bij kwesties over voeding) is daar volgens Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, niet op te geven. “Een product is nooit op zich ‘goed voor de gezondheid’ in alle soorten en voor iedereen. Brood bevat gunstige voedingsstoffen zoals B-vitamines en - bij volkorenbrood - voedingsvezel. Het bevat ook veel zetmeel, dat bij overmatig gebruik niet gunstig is, vooral niet door mensen met overgewicht en type 2 diabetes. En brood bevat gluten, een eiwit dat voor veel mensen lastig te verteren is.”

Het hangt er dus van af. Volkorenbrood is – zoals de meesten weten - beter dan bruin en bruin weer wat beter dan witbrood, zegt Seidell. “Het beleg bepaalt ook in hoge mate hoe goed brood past in een gezond voedingspatroon.”

Robuust
Veel van de nieuwe broden die Albert Heijn brengt, voegen qua gezondheid niets toe. Zo wordt aan het assortiment ‘thuis afbakken’ een geheel nieuw concept toegevoegd: ‘Robuust’. Albert Heijn-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh zegt dat het deeg van dat brood meer dan 20 uur heeft gerezen. En de broden worden op de vloer van de oven gebakken. Doet dat iets voor de gezondheid? Aspeslagh: “Langzaam gerezen brood doet vooral iets voor de smaak: het heeft een open structuur, een intense broodsmaak en een knapperige korst. Gezondheidsvoordelen zijn nog niet bewezen.”

Hetzelfde geldt voor de nieuwe SKU onder de vlag van ‘Liefde & Passie’, de San Francisco Zuurdesem. Dat is volgens Albert Heijn een speciaal brood met een karakteristieke smaak en een friszuur accent, geïnspireerd op het wereldberoemde Sourdough brood uit San Francisco. Gezond? Aspeslagh: “Het is een witbrood.”

Vezelmeter
Maar Albert Heijn komt in het assortiment bake-off grootbrood ook met een nieuw concept vloerbroden, dat naast wit ook varianten meergranen en volkoren kent. Bovendien wordt een stevig multi-volkorenbrood gelanceerd. Is het Albert Heijn nou (ook) te doen om het doorbreken van het minder goede gezondheidsimago van brood? Aspeslagh: ‘Waar het ons om gaat is dat wij klanten nog meer keuze willen bieden. Zowel voor de klant die op zoek is naar de gezonde keuze daarom voegen we nieuwe volkorenbroden toe als klanten die gewoon willen genieten van een lekkere boterham.” Meer keuze? “Altijd goed”, oordeelt Seidell, “mits het voor de consument duidelijk is wat de voor-en nadelen zijn van bepaalde broodsoorten.” En laat het nou de ambitie zijn van Albert Heijn om klanten zo goed mogelijk te informeren over de broden. In de Allerhande die gelijktijdig verschijnt, gaan tien pagina’s over het nieuwe broodassortiment en daarnaast is er dus die vezelmeter die klanten vanaf nu zullen aantreffen op de verpakking van de dagverse broden.

Lees het hele verhaal in de laatste Levensmiddelenkrant. Nog geen abonnement? Vraag er hier een aan.

 

Bron: Levensmiddelenkrant