MenuLevensmiddelenkrant

De foodhal in Enschede krijgt een zelfde soort concept als Fooddock in Deventer.

FSIN: Millennials stuwen restaurantbezoeken

EDE - Buitenshuis eten en drinken groeit. In 2016 nam het aantal restaurantbezoeken met 4,5 procent toe. Met name millennials (18-36 jaar) gaan vaak uit eten.

Van hen  eet 29 procent van hen eet minstens één keer per week buiten de deur. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Deze doelgroep geeft wel minder geld uit dan oudere restaurantbezoekers. Zij besteden per keer 19,42 euro per persoon. Consumenten tussen 37 en 50 jaar oud geven gemiddeld 32, 99 euro uit als zij buiten de deur eten en de babyboomers besteden gemiddels 30,60 euro.  

Tussenvormen
Uit het recent gepubliceerde onderzoek blijkt verder dat jongeren wat betreft hun foodaankopen niet in kanalen denken. ‘Jongeren doen minder weekboodschappen en beslissen pas op het laatste moment wat ze eten, hoe ze willen eten en waar ze dat gaan doen. Zij kopen en eten overal, net zo goed in de supermarkt als in het hippe restaurant of tussenvormen daarvan. Die trend ontstond in de Amerikaanse steden, maar bereikt ook ons land. Daarom zal blurring (de grensvervaging tussen foodretail en foodservice) flink groeien’, zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink
aan.

Ontbijt
Groei is er ook voor het ontbijtmoment buiten de deur, meldt Inga Blokker van FSIN. Veertien procent van de mannen doet dat minimaal een keer per week en van de millennials ontbijt 20 procent zelfs minimaal een keer per week buiten de deur.

Food uit de crisis
“Wat we duidelijk kunnen concluderen, is dat food de crisis voorbij is. Het avondeten buiten de deur is terug op het niveau van 2006. Toen at 18 procent van de Nederlanders minimaal één keer per week buiten de deur. Dat percentage zakte in de crisis naar 13 procent (in 2009) en is nu terug op 18 procent”, aldus Blokker. Buitenshuis eten en drinken is een groeimarkt: +4,5 procent in 2016. Van de totale omzet van voedings- en
genotmiddelen (56,96 miljard Euro) werd 36,4 procent buitenshuis genuttigd. In 2013 was dat nog maar 34,4 procent. De totaalmarkt van voedings- en genotmiddelen steeg in 2016 met 2,1 procent.

Bezorgen
FSIN voorspelt dat de markt voor ‘gemak’ tot aan 2025 groeit naar 19,9 miljard euro (nu 13,5). De markt voor ‘beleving’ groeit naar 20,4 miljard Euro (nu 15,3). Dat ‘gemak’ als koopmotief groeit, is ook te zien aan de forse groei van alles wat met bezorgen te maken heeft. Boodschappen voor thuis is afgelopen jaar met 110 miljoen gegroeid (+18%) naar 710 miljoen Euro, zo bleek uit het FSIN rapport over fooddelivery. Daarnaast is de bezorgmarkt vanuit horecaconcepten met 11,2 procent  gegroeid naar 990 miljoen Euro. “Dat alles betekent dat het ‘grijze midden’ – dus routinematig eten en boodschappen doen - onder druk komt te staan”, zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. “Die markt is weliswaar groot (met 28,1 miljard Euro), maar die gaat licht krimpen en moet vooral terrein prijsgeven aan online.”

 

Bron: Out.of.Home Shops/Levensmiddelenkrant