MenuLevensmiddelenkrant

IRI: Verkoop duurzame producten stijgt

ZALTBOMMEL- De verkoop van producten met een gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid is in supermarkten vorig jaar opnieuw met dubbele cijfers gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van IRI.

De keurmerken realiseren samen een groei van 30 procent in 2017. De groei was het jaar daarvoor ook al 27 procent. De consument, A-merk-leveranciers en supermarkten zijn volgens IRI steeds vaker op zoek naar meer verantwoorde producten al dan niet met een meerprijs. Consumenten kiezen relatief het vaakst voor producten met een keurmerk in de categorie vis, zo blijkt uit het onderzoek. Twee van de drie euro’s worden in deze categorie besteed aan een duurzamer product met het MSC (wilde vis) of ASC (kweekvis) keurmerk. De productgroep vleeswaren heeft zich in hele korte tijd opgewerkt naar een categorie met een hoog keurmerken-aandeel (13 procent vorig jaar naar 35 procent in 2017), met name door de groep varkensvlees.

Beter Leven is met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt met ruim 1,5 miljard euro. Dit keurmerk laat opnieuw de snelste groei zien, namelijk 62 procent.

Lidl
“Het omzetpercentage van voeding met een duurzaamheidskeurmerk bij supermarktketen Lidl is de afgelopen drie jaar gestegen van 13,5% naar 21,9%”, reageert Christine Braun van Lidl. “Waar drie jaar geleden het omzetpercentage van voeding zoals vis, vlees, koffie, thee, chocolade en fruit met een duurzaamheidskeurmerk op 13,5%, is dit nu bijna 22%. Deze forse stijging heeft Lidl gerealiseerd door samen met haar leveranciers te investeren in betere productieomstandigheden voor mens, dier en milieu.”

Opgave
Hans Nieuwenhuis, programmadirecteur van MSC: “Uit de gegevens van IRI blijkt dat vis met afstand de categorie is met het hoogste aandeel onafhankelijke certificering (66 procent). Dat is iets om trots op te zijn; de vele partners in het programma maken dit mogelijk. Retail is in dat opzicht een voorbeeld voor foodservice en detailhandel. Er ligt echter nog wel een opgave in het verschiet; met name het vis conservenschap laat nog veel producten zien zonder onafhankelijke borging van duurzaamheid.”

Bron: Levensmiddelenkrant