MenuLevensmiddelenkrant
Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Colette Cloosterman-Van Eerd, directeur Formule en Innovatie en Ralph Bertrand, manager Formulestrategie en – innovatie  op het versplein van de nieuwe Jumbo Foodmarkt in Amsterdam. (klik op het pijltje in de foto voor meer beelden van de tweede Jumbo Foodmarkt)

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

De nieuwe counter voor broodjes en salades staat vlak na de ingang van de versmarkt en tegenover het restaurant.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

In de vernieuwde verse salades wordt nu ook een superfood als quinoa verwerkt.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Jumbo introduceert in Amsterdam nieuw Deens brood. Het deeg wordt in de winkel op ambachtelijke wijze verwerkt tot groot- en kleinbrood.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Vegetarisch is een groeisegment, ziet Bertrand, vandaar dat deze afdeling groot is opgezet.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Pizza’s en sushi zijn ook onderdeel van de Amsterdamse Foodmarkt.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

De Jumbo-slager bereidt verschillende varianten verse worsten. Verrassend, maar toch betaalbaar, luidt de filosofie achter de Foodmarkt.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Jumbo zet diverse Amsterdamse producten in de spotlights. Hier is dat de ossenworst die vers wordt gerookt.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Jumbo verbergt de industriële geschiedenis van het pand niet. Aan het plafond hangen nog de gele takelbalken.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Een prijssignaal, vier pistolets of croissants voor een euro.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Op de kaasafdeling is veel aandacht voor boerenkaas uit Noord-Holland.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Bekers met grof gesneden groente, de voorkeur van versmarktkoks leidde tot dit nieuwe agf-concept.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Nieuw bij Jumbo Foodmarkt is deze wand met ontbijtgranen die klanten zelf kunnen tappen.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Bij een versmarkt hoort ook verse biologische babyvoeding. Deze koeling staat in het kw-scha

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

In het schap met verzorgingsproducten zijn kleine displays opgenomen.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Het restaurant grenst net als in Breda aan het versplein. Alle koffievarianten kosten slechts 1 euro.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam

Aan de buitenkant van de oude machinefabriek waarin de Jumbo Foodmarkt huist is weinig veranderd.

Jumbo opent 'bescheiden' tweede foodmarkt

AMSTERDAM - FOTOREPORTAGE – Jumbo opent woensdag in een oud fabriekspand in Amsterdam-Noord haar tweede Foodmarkt. Op 2600 vierkante meter vvo laat de Veghelse formule daar zien dat haar versmarkt ook goed past op een bescheiden oppervlakte.

Echt bescheiden kun je een vvo van 2600 vierkante meter uiteraard niet noemen. De nieuwe Amsterdamse Foodmarkt is echter wel een stuk kleiner van opzet dan de Bredase zusterwinkel die 6000 vierkante meter groot is. 70 Procent van de nieuwe Foodmarkt wordt ingenomen door de versafdeling, de rest is gereserveerd voor kruidenierswaren en zuivel. Als ze het heeft over de Jumbo Foodmarkt spreekt Colette Cloosterman-Van Eerd, directeur Formule en Innovatie, liever van een versmarkt dan van een supermarkt. “We bieden hier heel vers, waaronder heel veel vernieuwende producten en er zijn verschillende keukens waar chefs staan te koken. Dan noem ik het geen supermarkt, maar een versmarkt.”

Deens brood
De ervaring die Jumbo in de afgelopen anderhalf jaar opdeed in Breda vindt een doorvertaling in de versconcepten in de Amsterdamse Foodmarkt. Zo is direct na de ingang een meubel geplaatst, waar de klant dagelijks een verse maaltijd kan meenemen; dicht bij de kassa’s voor thuis of voor consumptie in het restaurant. Net als in Breda begint de winkel met een imposant agf-plein. Voor belegde broodjes en verse salades is een nieuwe en grotere counter ontworpen die ook vlak na de ingang is geplaatst. Het deeg voor het brood – van een nieuw Deens procedé – wordt vers aangeleverd, alle verdere ambachtelijke handelingen vinden in de bakkerij plaats. Daar worden er grote broden en kleinbrood van gebakken. “We zoeken altijd iets nieuws, wat een ander nog niet heeft. Met het Deense brood hebben we weer wat bijzonders gevonden”, zegt Cloosterman- Van Eerd.

Versterken
In Amsterdam staat de sushi-counter op het versplein, in plaats van in de schil van de winkel, zoals in Breda. Ten opzichte van de start de eerste Foodmarkt is ook het vegetarische aanbod fors uitgebreid. Nieuwe recepten bevatten onder meer noten en linzen. “Ook in Breda hebben we deze afdeling vergroot”, zegt Ralph Bertrand, manager Formulestrategie en – innovatie bij Jumbo, die ziet dat de drietraps strategie ‘make it, take it, eat it’ aanslaat. “We laten zien dat je heel smakelijk vegetarisch kan eten. Doordat koks op de winkelvloer voordoen hoe je dergelijke gerechten maakt, merken we dat mensen geïnspireerd raken om zelf ook vaker vegetarisch te koken. Dit segment groeit dan ook heel hard. Het take it-deel van de winkel met kant-en-klare gerechten versterkt zo het make it-aanbod, waarbij klanten alle ingrediënten kopen om het thuis zelf te maken.”

Prijssignalen
Ondanks dat foodies zich in de Foodmarkt helemaal te buiten kunnen gaan aan bijzondere en exclusieve producten waakt Jumbo ervoor dat de versmarkt een elitair karakter krijgt. Op verschillende plekken geeft Jumbo sterke prijssignalen af. Op het agf-plein zijn dat de bananen voor 99 cent per kilo en bij het brood vier pistolets of croissants voor een euro. “Dat is onze grootste uitdaging”, zegt Cloosterman-Van Eerd. “De Foodmarkt is ontstaan uit ons gevoel dat er nog veel meer rek zit in ons Every Day Low Pricing-concept. We willen het hoogst haalbare aanbieden tegen de laagste prijs en volgens ons kon dat nog wel wat extremer. De moeilijkste opdracht daarbij is om te zorgen dat het een winkel is voor iedereen, elke dag verrassend en betaalbaar.”

Draaiboek
Bij het in ogenschouw nemen van de Amsterdamse Foodmarkt rijst vanzelf de vraag of Jumbo plannen heeft voor een verdere uitrol. De formule heeft meer locaties van rond de 2500 vierkante meter in portefeuille waar deze versmarkt prima zou passen. Van elk kook-en versconcept in de Foodmarkt is inmiddels een draaiboek opgesteld. Veel is er geleerd. Zo is het verder zeer succesvolle pick & mix-concept losgelaten bij de verse sushi. “Daardoor ontstonden te lange rijen. We werken daar nu met kleinere verpakkingen”, aldus Jumbo’s innovatiedirecteur die zegt dat het versmarktconcept nu ‘operationeler en verfijnder’ is geworden.

Beheersen
Jumbo heeft inmiddels een database met recepturen opgebouwd die gebaseerd zijn op producten uit de winkel. Daarnaast is er ook veel geleerd over het beheersen van derving. Bertrand: “Producten die niet meer goed zijn voor de winkel kunnen prima nog verwerkt worden in gerechten. Zo maken we onze eigen croutons. Het werkt ook andersom. De koks gebruiken graag groente die grover is gesneden. Samen met onze leverancier hebben we een concept bedacht, waarbij we deze grove groente voorverpakt in grote bekers aanbieden om thuis zelf mee te koken.”

Bron: Levensmiddelenkrant