MenuLevensmiddelenkrant

Carrefour zet huismerken in de spotlights

BOULOGNE-BILLANCOURT - Carrefour is gestart met een pilot om in 2022 een derde van de verkoop te laten vertegenwoordigen door huismerken. Nu is dat nog 22 procent.

Om die reden zijn de producten van de supermarktketen meer in de spotlights gezet en verdwijnen A-merken (tijdelijk) uit het schap. Carrefour wil een derde van zijn verkoop realiseren met huismerken komt omdat deze producten meer marge genereren. Dat is niet makkelijk, als er ook rekening moet worden gehouden met het belang van A-merken. Die krijgen minder ruimte in de winkel als huismerken in de kijker komen. De test wordt uitgevoerd in twee markets (Rouvroy en Rubelles) en twee hypermarkten (La Ville du Bois en Saran).

Diverse productgroepen bestaan uit meer dan 20 procent huismerken, zoals rauwe ham en fruitsappen. Die groepen zijn toegankelijk zijn voor huismerken, al nemen ze wel meer plaats in, in wat op basis van hun marktaandeel gebruikelijk is. Enkele Franse A-merken zijn vanwege de test uit het schap verwijderd, zoals Francine, Puget en Teisseire, zo schrijft Olivier Dauvers, Franse retailjournalist, op zijn blog, Le Web Grande Conso.

Bron: Levensmiddelenkrant