MenuLevensmiddelenkrant

Aan de voorjaarseditie van de Fairtrade Week 2018 doen diverse supermarkten mee. 

Verkoop eerlijke producten breekt records

UTRECHT - Het gaat goed met de verkoop van fairtrade gecertificeerde producten. Het aantal huishoudens dat fairtrade koopt, doorbreekt in 2017 voor het eerst de grens van 6 miljoen (77% van het totaal), blijkt uit onderzoek van GfK. De cijfers worden naar buiten gebracht op het moment dat voorjaarseditie van de Fairtrade Week plaatsvindt.

De grootste groei is zichtbaar in de categorie chocolade (+22 procent). Met name fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade (zoals sinterklaasletters en paaseieren) kende een forse groei van 77 procent. Uit het onderzoek blijkt ook dat in het laatste kwartaal van 2017 de meeste fairtrade aankopen ooit zijn gedaan. In de vier weken voor Sinterklaas piekte het aantal kopende huishoudens naar 3 miljoen (+31 procent t.o.v. 2016).

Plus
De grote groei in seizoenchocolade wordt veroorzaakt door een steeds groter aanbod van fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade in supermarkten. Niet alleen Plus, maar ook Lidl breidde in 2017 het fairtrade assortiment voor Pasen, Sinterklaas en Kerstmis aanzienlijk uit.

Problemen
Deze groei neemt niet weg dat de cacaosector nog altijd grote problemen kent, zo benadrukt stichting Max Havelaar nog maar eens. Veel boeren in Ivoorkust en Ghana leven in extreme armoede. Kinderarbeid komt veel voor en ook ontbossing is een groot probleem. De huidige, extreem lage cacaoprijzen op de wereldmarkt zijn hiervan een belangrijke oorzaak. Voor fairtrade producten geldt een minimumprijs dat als vangnet dient bij lage wereldmarktprijzen. Daarbovenop krijgen boeren- en arbeidersorganisaties een ontwikkelingspremie die ze naar eigen inzicht besteden, zoals aan productieverbetering, medische zorg of onderwijs.

Fairtrade Week
Dit voorjaar roept Max Havelaar tijdens de Fairtrade Week, 5 t/m 13 mei, bedrijven, gemeenten, consumenten en vrijwilligers op om hun verbintenis met Fairtrade zichtbaar te maken. Via de internationale campagne #stand4fairness kan men het belang van eerlijke handel voor miljoenen mensen in ontwikkelingslanden onderstrepen. De acties op de winkelvloer tijdens de Fairtrade Week zorgen ervoor dat het volume voor boerenorganisaties in ontwikkelingslanden blijft groeien waardoor meer fairtrade ontwikkelingspremie kan worden afgedragen.

Formules
Aan de voorjaarseditie van de Fairtrade Week 2018 doen de volgende formules mee: Albert Heijn, Aldi, Boni, Boon’s Markt, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Ekoplaza, Emté, Hema, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Mcd, Plus, Poiesz, Spar, Vomar en de Wereldwinkel.

Bron: Levensmiddelenkrant