MenuLevensmiddelenkrant

SIAL 2018 trekt ruim 200 Nederlandse producenten

PARIJS - De komende editie van SIAL, die van 21 t/m 25 oktober plaatsvindt in Parijs, telt ruim 200 Nederlandse exposanten. Deze onder meer uit de vlees-, zuivel- en bakkerijindustrie afkomstige producenten grijpen de grootste levensmiddelenbeurs ter wereld aan om hun nieuwste producten te presenteren aan naar verwachting ruim 160.000 bezoekers uit 194 landen.

De belangstelling van Nederlandse fabrikanten om zich te presenteren op SIAL, de tweejaarlijkse vakbeurs die zich onderscheidt door duizenden gepresenteerde innovaties op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en exclusiviteit, is groter dan ooit. Terwijl er tijdens de voorgaande editie in 2016 in totaal 189 exposanten uit Nederland waren, zijn dit er bij SIAL 2018 meer dan 200. Gedurende vijf dagen zullen zij zich in de kijker spelen bij 160.000 bezoekers, die niet alleen afkomstig zijn uit de supermarktwereld, maar bij de laatste beursedities ook in toenemende mate uit het foodservicesegment.

Internationaal karakter
Gerenommeerde Nederlandse spelers als Aviko, Remia, Riedel en Vivera benutten SIAL als wereldpodium om hun nieuwe producten breed onder de aandacht te brengen. Zij maken deel uit van het totale standhoudersveld van SIAL, dat zal bestaan uit ruim 7000 exposanten uit 109 landen. Maar liefst 85 procent van deze exposanten is afkomstig van buiten Frankrijk, wat het internationale karakter van SIAL benadrukt.

Alter’Native Food
Net als bij de voorgaande beurseditie worden bij SIAL 2018 enkele speciale beursruimtes ingericht voor opkomende sectoren. Dit keer gaat het om twee ruimtes onder de namen Alter’Native Food en Future Lab. Anne-Laure Mazel, international communication manager van SIAL, geeft tekst en uitleg over deze ruimtes. “Diverse internationale exposanten op het gebied duurzaam en gezond eten presenteren zich in de Alter’Native Food-ruimte”, zegt zij. “Hiermee spelen we in op de sterk toenemende aandacht van consumenten uit de hele wereld voor hun gezondheid en voor het plezier van eten. Vooral Nederlandse consumenten vinden de gezondheidsfactor belangrijk bij het kopen van foodproducten. Zij hebben niet alleen een toenemende interesse in biologisch, maar bijvoorbeeld ook in gluten-, lactose- en gmo-vrije producten. Verder hechten zij veel waarde aan vleesproducten met een dierenwelzijnskeurmerk. Ook groeit de wereldwijde vraag naar producten op basis van plantaardige eiwitten van tarwe, soja en peulen. Al deze duurzame ontwikkelingen krijgen volop aandacht tijdens SIAL.”

Future Lab
In het Future Lab presenteren vijftig speciaal geselecteerde start-ups uit verschillende landen hun ideeën en oplossingen voor voedselproblemen in de nabije en verdere toekomst. Aan een publiek bestaande uit ondernemers, potentiële klanten, investeerders en journalisten doen zij uit de doeken wat hun ideeën zijn voor een succesvolle toepassing van alternatieve eiwitten in het jaar 2030 en voor een optimale inzet van kunstmatige intelligentie in de voedingsindustrie. “Verder is er een Virtual Reality-ruimte, die wordt gerealiseerd in samenwerking met het bedrijf Laval Virtual / EasyCom”, vertelt Mazel. “In deze ruimte worden bezoekers meegenomen op een virtuele reis door de voedingsmiddelensector. Zij kunnen er ontdekken hoe technologie een revolutie teweeg gaat brengen in onze dagelijkse voeding, in het restaurant, op het werk en thuis.”

Rondleidingen
Een nieuw beursonderdeel vormen tenslotte de dagelijkse rondleidingen over de beursvloer van SIAL rond de thema’s superfoods, cleanlabelproducten, Landbouw 2.0, duurzame ontwikkeling en dierenwelzijn. “Deze rondleidingen staan onder leiding van deskundigen van NutriMarketing en Atlantic Santé”, verduidelijkt Mazel. “Binnen anderhalf uur kunnen bezoekers zich tijdens deze rondleidingen gericht laten informeren over deze thema’s.”

Bron: Levensmiddelenkrant