MenuLevensmiddelenkrant

Prijsgeweld servicesupers in barre tijden

NIEUWVEEN - Aldi en Lidl gaan door het prijsgeweld van de servicesupers moeilijke tijden tegemoet. Hoewel je zou verwachten dat het economische tij waarin Neder­land momenteel verkeert de ketens in de kaart speelt, blijkt uit metingen van zowel Nielsen Neder­land als GfK Panel Services dat de prijsvechters in januari te kampen hadden met tegenvallende klantenaantallen. Ook de komende maanden houdt dit mogelijk verder aan.

”In de eerste drie weken van januari leden Aldi en Lidl met name onder de diepe prijsacties in vlees van C1000. Maar ook de scherpe acties van de andere ketens, onder andere Albert Heijn en Super de Boer, hadden effect op de klantenaantallen van de discounters”, aldus Joop Holla van GfK. Zijn collega Han Eisma van Nielsen Nederland signaleert eenzelfde trend in januari. “Servicesupermarkten stunten traditioneel in januari, maar dit jaar waren de promoties wel heel diep. Je zag dan ook dat de servicesupermarkten in die weken aandeel wonnen, terwijl discounters het moeilijker hadden.” Aldi en Lidl hadden volgens de laatste cijfers van Nielsen respectievelijk een marktaandeel van 8,5 procent en 4,8 procent eind 2008. Dit is een groei van 0,3 procent ten opzichte van 2007.

Assortiment
Of de ketens een dergelijke groei ook in 2009 realiseren is de vraag. Aldi en Lidl zullen volgens Eisma immers fors concurrentie ondervinden van de servicesupermarkten. “Door het economische tij waarin Nederland momenteel verkeert verwacht ik dat service­­supermarkten zeer alert blijven en geregeld met scherpe promotionele acties komen. Het blijkt dat discounters, gezien de ontwikkelingen in de maand januari, hier last van kunnen hebben.” Holla van GfK signaleert overigens dat nu het prijsgeweld bij de servicesupermarkten iets afneemt, Aldi en Lidl weer iets meer in trek zijn.
De economische recessie heeft behalve de populariteit van aanbiedingen ook een ander effect op de aankopen in de supermarkten. Zowel Super de Boer als Deen zien dat consumenten een stuk meer huismerken kopen dan gebruikelijk. Eisma nuanceert deze ontwikkeling. “Het aandeel van de huismerken groeide het afgelopen jaar met 1,3 procent tot 30,3 procent. Deze groei is al jaren gaande en uit onze metingen blijkt dat dit nu niet ineens enorm is versneld.” De groei van het aandeel van huismerken is volgens de onderzoeker vooral het gevolg van de uitbreiding van het assortiment. “Huismerken blijken voor consumenten steeds vaker een goed alternatief voor A-merken. Ketens zien dit en spelen daarop in door assortiment toe te voegen, het assortiment huismerken groeide sinds eind 2006 bijvoorbeeld met 15 procent. Zo nemen supermarkten verschillende positioneringen in met hun huismerken, bijvoorbeeld een lijn voor de onderkant van de markt en een luxe range naast de traditionele huismerklijn.

Bron: