MenuLevensmiddelenkrant

The Tapas Company uit Rotterdam liet bezoekers smakelijke veganistische snacks proeven.

Baconmayonaise is de nieuwste verrijking van de range mayonaises onder het Jean Bâton-label van Jan Stok, dat verder onder meer bestaat uit veganmayo, tonijn- en knoflookmayonaise.

Een nieuw hotdogconcept onder de naam Bunlimited, bestaande uit gebruiksvriendelijk verpakte hotdogs en bijbehorende sauzen, is binnenkort te vinden bij Albert Heijn. Het concept komt uit de creatieve koker van Struik.

Het nieuwe hotdogconcept.

De gezondheidstrend kwam opnieuw nadrukkelijk naar voren tijdens de PLMA 2018.

Pandriks bracht onder meer biologisch afbakbrood onder het SlooOw-label onder de aandacht.

Meatless en biologisch centraal op PLMA 2018

AMSTERDAM - Meatless, vegan, biologisch en ‘honderd procent natuurlijk’. Dit waren opnieuw de trends die nadrukkelijk naar voren kwamen tijdens PLMA’s World of Private Label in de Amsterdamse RAI.

Op deze grootste privatelabelbeurs ter wereld presenteerden meer dan 2500 huismerkproducenten uit ruim 70 landen hun nieuwste producten en innovaties in 14 hallen. Levensmiddelenkrant bezocht de PLMA en speurde naar de innovaties van Nederlandse makelij.

Groenteyoghurt
Boermarke Desserts uit Enschede had twee nieuwe innovaties in petto voor de PLMA-bezoekers: Everyday IceCake en groenteyoghurt onder de naam YGRT. Andrea Kamphuis, product manager van Boermarke, gaf tekst en uitleg over de twee concepten, die vanaf het najaar worden geïntroduceerd bij diverse Nederlandse retailers

“Samen met Het Foodatelier uit Enschede hebben we de ijsmarkt en -categorie geanalyseerd”, vertelde Kamphuis. “Hieruit blijkt dat de totale retailomzet in ijs toeneemt, maar dat de afzet daalt. De categorie én de consument hebben daarom behoefte aan innovaties op ijsgebied. Zowel qua product als verpakking is Everyday IceCake uniek. Vanuit de combinatie van ijs, cake en saus zijn vijf smaakcombinaties ontwikkeld: aardbei, chocolade, noten-karamel, yoghurt-kersen en tompouce. Als je de icecake in vier parten snijdt, hebben ze de vorm van een hartje. Het ijsconcept is dan ook vooral gericht op samen delen en genieten.”

Lyrisch
De groenteyoghurts introduceert Boermarke in zes varianten, waaronder tomaat. “Deze yoghurts in eenportieverpakkingen bevatten 30% groenten”, zei Kamphuis. “Met de combinatie yoghurt en groenten spelen we nadrukkelijk in op de gezondheidstrend. We hebben onder meer een smaaktest laten uitvoeren onder jongeren van 14 tot 18 jaar. Zij zijn lyrisch over de smaak van YGRT.”

Een reeks nieuw ontwikkelde veganistische snacks sprong in het oog op de stand van The Tapas Factory uit Rotterdam. De producent liet bezoekers kroketjes en andere snacks als Black Pepper Chicken en Tom Ka Kai zonder kip proeven.  “Veel van deze snacks ontwikkelen we in nauwe samenwerking met chef-koks”, vertelde Marc Larive van The Tapas Company. “De vraag naar veganistische producten zit wereldwijd in de lift en bij verschillende internationale producenten vinden op dit gebied dynamische ontwikkelingen plaats. Veel van deze producten zijn vrij vlak van smaak en daardoor niet onderscheidend. Met onze snacks bewijzen we dat veganistische producten wel degelijk lekker kunnen zijn. Het aantal veganistische consumenten is in Nederland nog klein, maar hierin zit wel een duidelijke groei. Daarom tonen veel retailers op de PLMA interesse in onze producten.”

Meatless fingerfood
Snackfabrikant New Forrest uit Wijk bij Duurstede greep de PLMA aan om zijn meatless fingerfoodassortiment onder de aandacht te brengen bij de retail en business-tobusinessmarkt. Het in de RAI gepresenteerde fingerfood liep uiteen van Superfood Veggie Bites en Meatless balls tot Crispy Sweet Potato en Aged Gouda bun bites. Deze oorspronkelijk voor de business-to-businessmarkt ontwikkelde, vegetarische fingerfoodproducten konden tijdens de PLMA ook rekenen op grote belangstelling van categorymanagers van supermarktformules.

The Idea Supermarkt
Vegan en biologisch waren ook opvallende trends bij The Idea Supermarket, een speciaal ingerichte ruimte in de RAI waar de nieuwste privatelabelproducten en -innovaties van retailers uit de hele wereld konden worden bewonderd. De vegetarische notenballetjes van Schouten Europe vormden bijvoorbeeld een van de Nederlandse bijdragen aan deze Supermarket.

Verder waren de producten te zien die aan de haal zijn gegaan met de Salute to Excellence Awards van de PLMA. Een internationale jury beoordeelde hiervoor in totaal 430 producten van 76 retailers uit 26 landen. Na vorig jaar slechts twee awards te hebben bemachtigd, vielen nu in totaal 14 producten van Nederlandse supermarktketens in de prijzen. Albert Heijn won niet alleen een award met AH Tortelloni Ricotta di Bufala e Limone, maar ook drie awards voor wijnen in de categorieën rioja en Côtes du Rhône. Spar won met Spar Held rauwkostsalade quinoa amandel en met Spar Echt Dichtbij Tomatenketchup met specerijen.

Bron: Levensmiddelenkrant