MenuLevensmiddelenkrant

‘Consument wil extra betalen voor duurzaam product’

MAARSSEN/AMSTELVEEN- De bereidheid van consumenten extra te betalen voor duurzame producten stijgt voor het tweede achtereenvolgend jaar. 36% van de Nederlandse consumenten is daartoe bereid. Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2018, het jaarlijkse marktonderzoek van b-open en GfK.

Tegelijkertijd stijgt ook de scepsis: 43% wantrouwt claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemer. Als consumenten duurzame producten of activiteiten van een bedrijf aansprekend vinden, geeft vier van de vijf aan dat er bereidheid is daarvoor iets meer te betalen. “De grotere bereidheid extra te betalen illustreert dat mensen positiever staan ten aanzien van duurzaamheid. Mensen willen consumeren zonder schuldgevoel, maar ook de toegenomen kwaliteit van duurzame producten speelt daarbij een rol. De economische groei geeft mensen bovendien meer financiële armslag", vertelt Annemarie Perquin van GfK. Wel zijn consumenten kritischer geworden over de beloftes die fabrikanten doen op het gebied van duurzaamheid. “Het spreekt consumenten meer aan dat een bedrijf duurzaamheid goed verankert in zijn core business en producten dan dat het een maatschappelijk doel sponsort of consumenten aanspoort tot een duurzamere levensstijl”, legt Bart Brüggenwirth van b-open uit.

Bron: Levensmiddelenkrant