MenuLevensmiddelenkrant

Salesmanager retail Hein Faber en senior brand manager Canei Elien Zwart: "Canei Frizzante Originale kan onderscheidend worden gepositioneerd in een apart Frizzanteschap."

Baarsma innoveert met Canei in het schap

HUIZEN - Het imago van het wijnschap in de supermarkt laat te wensen over door een gebrek aan innovaties en onderscheidende merken. Na een jarenlange stabiele afzet daalde de supermarktverkoop van wijnen het afgelopen jaar. De verkoop van licht mousserende dranken met een laag alcoholpercentage zit wél in de lift. In het licht van deze trend ziet Baarsma Wines volop afzetkansen voor Canei Frizzante Originale. Het bedrijf introduceert hiermee een nieuw Frizzante-segment in het wijnschap.

Als wijnleverancier onderscheidt Baarsma Wines zich naar eigen zeggen bij afnemers in retail en horeca door zich voortdurend te verdiepen in de nieuwste marktontwikkelingen en consumententrends op dit gebied. Ook stelt het bedrijf zich op als een proactieve partner van supermarktformules door gedegen adviezen te geven over de meest optimale invulling van het wijnschap. Uit deze onderscheidende aanpak van Baarsma is volgens salesmanager retail Hein Faber de ontwikkeling van Canei Frizzante Originale voortgekomen.

Duidelijke trend
“De wijncategorie in de supermarkt staat onder druk”, zegt Faber. “Dit komt door een gebrek aan relevante innovaties in wijn en het ontbreken van onderscheidende merken in het overvolle schap. Omdat de totale wijnverkoop in de supermarkt afneemt, hebben formules een sterke behoefte aan innovaties op dit gebied. Uiteraard willen zij hierbij graag inspelen op de nieuwste markt- en consumententrends.” ‘Fresh flavoured’, doordrinkbare dranken met een lager alcoholpercentage zijn wél een duidelijke trend. Deze trend is volgens Faber de laatste jaren uitstekend opgepakt vanuit de biercategorie. Hij verwijst naar succesvolle introducties als Radler en Jillz. “In samenwerking met Canei-experts uit Italië is Canei Frizzante Originale ontwikkeld: een verfrissende, doordrinkbare Frizzante met een laag alcoholpercentage van 7%, gemaakt op basis van een frisse Italiaanse druivenblend met een kwalitatieve natuurlijke bubbel.”

Grote naamsbekendheid
Volgens Elien Zwart, senior brand manager Canei, heeft Baarsma, voorafgaand aan de ontwikkeling van Canei Frizzante Originale, volop consumentenonderzoek gedaan naar de naamsbekendheid en het imago van Canei. “Het is een drankje dat veel trouwe consumenten, met name vrouwen, met veel plezier dronken en drinken. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de bekendheid van het merk Canei nog altijd groot is.” In de in 2015 gepubliceerde lijst met alcoholische dranken van Eurib, het Europese instituut op het gebied van brand management, staat Canei op de twaalfde plaats. Daarnaast staat Canei op nummer 1 van alle drankmerken die de consument absoluut niet wil missen in het dagelijkse huishouden. “Uit een consumentenonderzoek dat we hebben laten uitvoeren door het internationale marktonderzoeksbureau Blauw blijkt dat Canei Frizzante Originale uitstekend matcht met de huidige consumentenbehoefte aan verfrissende, licht-alcoholische dranken”, zegt Zwart. “Bovendien roept het nieuwe product positieve associaties op, dankzij haar natuurlijke ingrediënten, haar goede doordrinkbaarheid en de verfijnde natuurlijke bubbel. Consumenten gaven bovendien aan dat zij het natuurlijke herkomstverhaal van Canei en het Italiaanse vakmanschap, dat hier sinds 1975 aan ten grondslag ligt, waardeerden.”

Nieuwe propositie
Met Canei Frizzante Originale is door Baarsma een nieuwe propositie in Canei ontwikkeld. “Canei Frizzante Originale is verkrijgbaar in vier verfrissende smaken in flessen van zowel 75 cl als in flesjes van 25 cl”, benadrukt Zwart. “Naast Bianco Fresco zijn dat de drie fruitige smaken Frutti di Bosco, Pesca Gustosa en Pompelmo Rosa. Refererend aan de plek van herkomst van Canei, de Noord-Italiaanse stad Canelli, en de Italiaanse levensstijl ‘La Vita Frizzante’ is een mastiff-hond op een Vespa het centrale beeldmerk geworden van Canei Frizzante Originale. In het stadswapen van Canelli is een mastiff afgebeeld en een Vespa is natuurlijk kenmerkend voor Italië.” In de tweede fase van het consumentenonderzoek heeft Baarsma door bureau Blauw laten toetsen wat consumenten van de nieuwe interpretatie van Canei vinden. Zwart: “Ook hieruit kwamen positieve associaties en reacties naar voren, die naar onze overtuiging barrières kunnen wegnemen onder de huidige light- en non-users.”

Bubbelintensiteit
Canei Frizzante Originale is een totaal nieuw product, met een verrassend verfrissende smaak, zo benadrukt Zwart. Aanvullend op het door bureau Blauw verrichte onderzoek heeft Baarsma nog een smaakpanelonderzoek laten uitvoeren door marktonderzoeksbureau IvoMar. Hieruit blijkt dat de vier ontwikkelde smaakvarianten van Canei Frizzante Originale prima scoren bij met name vrouwelijke consumenten. ‘Lekker van smaak’, ‘heerlijk’, ‘lekker fris’, ‘verfrissend’, ‘goed doordrinkbaar’ en ‘precies goed qua bubbelintensiteit’ zijn de belangrijkste associaties die deze varianten oproepen. “Met Canei Frizzante Originale zullen we ons vooral richten op vrouwen tussen de 25 en 45 jaar oud, die Canei beschouwen als een volwassen en volwaardig drankje”, vertelt Zwart. “Vrouwen die bijvoorbeeld met vriendinnen willen genieten, onder andere thuis of op festivals."

Horeca
Volgens salesmanager horeca Paul Balemans, werkzaam bij Oud Reuchelin & Boelen, gaat Baarsma het merk Canei Frizzante Originale komend jaar nadrukkelijk laden binnen de landelijke horeca. “Veel nu populaire merken van lifestyle-achtige dranken zijn de afgelopen jaren gebouwd binnen de horeca. Deze dranken worden bijvoorbeeld veel genuttigd tijdens uiteenlopende evenementen en festivals en in de populaire uitgaansgelegenheden. Het afgelopen jaar is Canei Frizzante Originale onder meer geserveerd op grote consumentenfestivals, zoals ZAND, Mysteryland en Welcome to the Future.”
Als oud-senior manager national accounts van Coca-Cola heeft Balemans veel ervaring in het bouwen van merken in de horeca. “Vrouwen die een van onze vier varianten proefden, waren snel om. Ze waren erg enthousiast over onze Canei-smaken. Vanuit de horeca kunnen we uiteindelijk de consumentenvraag naar Canei Frizzante Originale in de supermarkt stimuleren. Met internet- en socialmediacampagnes wordt ook volop werk gemaakt van het vergroten van de naamsbekendheid van dit merk. Canei zal in 2018 zowel binnen horeca als retail verder worden uitgebouwd."

Frizzanteschap
Volgens Faber hoort Canei Frizzante Originale niet thuis in het traditionele wijnschap van de supermarkt bij de witte wijn, rode wijn en rosé. “Onze vier Canei Frizzante Originale-varianten kunnen onderscheidend worden gepositioneerd in een apart frizzanteschap in de supermarkt. Daar kunnen de flessen komen te staan naast licht-mousserende dranken, zoals cava en prosecco.
Consumenten die een voorkeur hebben voor licht-alcoholische dranken zijn in het frizzanteschap op zoek naar nieuwe smaakvarianten en merken. Sinds week 40 van dit jaar staat Canei Frizzante Originale in dit schap bij alle Jumbo-supermarkten en onlangs zijn onze Canei-varianten ook ingestroomd bij Superunie-leden. Daar zijn we op dit moment een schappositie aan het opbouwen.”

Activaties
Met verschillende activaties op de winkelvloer helpt Baarsma Wines retailers om Canei Frizzante Originale onder de aandacht te brengen bij vrouwelijke supermarktbezoekers. “Met speciale cashbackacties proberen we vrouwen bijvoorbeeld te stimuleren tot probeeraankopen en uiteindelijk dus tot herhalingsaankopen”, zegt Zwart. “Ook leggen we in communicatiecampagnes voor de supermarkt bijvoorbeeld de link met de Noord-Italiaanse herkomst van Canei en het relaxte gevoel van de Italiaanse levensstijl.”

Internationale afzet
Elien Zwart benadrukt ten slotte dat Baars-ma Canei Frizzante Originale komend jaar ook internationaal verder wil gaan uitrollen binnen retail en horeca. “In Noorwegen en Canada zijn we begonnen met de export hiervan, maar ik zie de komende tijd nog veel meer internationale afzetmogelijkheden.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant