MenuLevensmiddelenkrant

Het Ierse vlees voldoet standaard aan de welzijnseisen van de Nederlandse consument. De runderen lopen gemiddeld zo'n 280 dagen per jaar in de frisse lucht buiten.

Ierse foodbedrijven zien kansen in Nederland

AMSTERDAM – Bord Bia, de Irish Food Board, treedt meer en meer naar buiten met Origin Green, het platform voor duurzame Ierse foodbedrijven. Met de Brexit in het vooruitzicht zoekt Bord Bia nog nadrukkelijker de samenwerking met partners in andere landen. Nederland is daar een van.

Het gaat goed met de Ierse export van levensmiddelen. Sinds 2010 groeide de export van Ierse voedingsmiddelen met maar liefst 41 procent. In totaal bedraagt de exportwaarde van de Ierse voedingsmiddelen maar liefst 11,15 miljard euro. Het land exporteert met name veel zuivel, drank (whiskey en gin) en vlees.
Of deze trend de komende jaren doorzet is echter nog maar de vraag. De helft van de export gaat namelijk naar het Verenigd Koninkrijk en met de naderende Brexit heerst bij Bord Bia de grote vraag: Wat gaat dat voor ons betekenen? “De wisselkoersen zijn momenteel heftig”, zegt Tara McCarthy, ceo van Bord Bia. “Het brengt risico´s met zich mee voor alle bedrijven.”

Brexit-barometer
De dit jaar aangestelde bestuursvoorzitter benadrukt dat de Ierse foodbedrijven er alles aan doen om in Verenigd Koninkrijk voet aan de grond te houden. “We willen de consument aan de andere kant van het water ook beter gaan begrijpen. We hebben voor onze partners een Brexit-barometer ontwikkeld. Ierse bedrijven kunnen aan de hand van 6 hoofdonderwerpen achterhalen wat de Brexit voor hen gaat betekenen. In hoeverre is het bedrijf afhankelijk van het Verenigd Koninkrijk? Zijn er alternatieve markten waarmee gehandeld kan worden? Is het bedrijf goed voorbereid op de veranderde BTW-maatregelen? Het zijn vragen die in de barometer gesteld worden”, legt McCarthy uit.
De Brexit is voor Bord Bia op dit moment echt top-of-mind. “Wat is de situatie vóór en na de Brexit? We houden er rekening mee dat het de bedrijven die onder Origin Green vallen echt veel gaat kosten, daarom zoeken we ook naar nieuwe exportlanden”, zegt de ceo. Nieuwe exportlanden betreden kan niet zomaar; ieder exportland vraagt om een andere, specifieke aanpak. McCarthy: “Je moet de taal van het land spreken. We organiseren daarom met bedrijven 2-5 uur durende sessies om erachter te komen wat er speelt. Ieder land heeft namelijk zijn eigen verhaal en dat maakt het gecompliceerd.”

Nederland veel potentie
Om de landen zo goed mogelijk te kunnen bedienen, heeft Bord Bia wereldwijd 13 kantoren. Een van de kantoren staat in Amsterdam, want Nederland biedt nog veel potentie, denkt Bord Bia. De focus in ons land ligt onder meer op Iers rundvlees. We willen graag dat mensen weten hoe duurzaam onze aangesloten Ierse foodproducenten werken”, zegt Laura Crowley, marketing manager The Netherlands van Bord Bia. “We zetten daarom de komende tijd vol in op het meer naar buiten brengen van dit verhaal.” Dat verhaal wordt onder meer verteld met de ‘Honest by nature’-campagne. “Daarmee zijn we transparant en laten we zien wie er achter de rundveehouderijen schuilgaan.”
“Nederlandse consumenten krijgen een inkijkje op de website www.irishbeef.nl”, zegt Crowley. Op de website zien consumenten onder meer hoe de Ierse koe leeft en dat deze gemiddeld zo’n 280 dagen per jaar in de frisse lucht buiten staat. Verder krijgen ze inspiratie en tips aan de hand van verschillende recepten, via het speciaal ontwikkelde Koe-tube kanaal. “Op dit moment leggen we de focus op gerechten met stoofvlees, die volledig bij het najaar passen. In de zomer deden we een campagne met barbecue. Nederlanders gebruiken heel vaak veel verschillende soorten vlees bij een barbecue, maar laten mooie delen rundvlees vaak liggen. Voor een geslaagde barbecue kun je ook één goed stuk vlees kiezen. Onze chef Alain leert consumenten hoe om te gaan met rundvlees.”

Samenwerking
De lancering van de vernieuwde website later deze maand is onderdeel van het concreter maken van de campagne. “We moeten het verhaal explicieter vertellen. We hebben daar echter ook de samenwerking van onze partners in Nederland, de retailers, bij nodig. We vragen hen bijvoorbeeld om de afkomst duidelijker te communiceren op de verpakking. Het staat er nu vaak niet duidelijk op. Communicatie in het schap kan ook nog veel duidelijker.”
Bord Bia beseft dat de Nederlandse markt wat betreft vlees niet eenvoudig is. “In supermarkten zie je dat consumenten toch nog veel op prijs gericht zijn. Bovendien zijn de verschillen in Nederland heel groot. In Groningen zijn de voorkeuren anders dan in Noord-Brabant. Met deze verschillen moet je altijd rekening houden.” Toch ziet Bord Bia in haar onderzoeken naar voren komen dat ook Nederland behoefte heeft aan duurzaam vlees van hoge kwaliteit. “Nederlanders zijn tegelijkertijd ook kritisch als het gaat om bijvoorbeeld dierenwelzijn en gezondheid. Dat is iets waar de Ierse bedrijven standaard aan voldoen. Dat verhaal moet veel duidelijker naar buiten worden gebracht”, zegt Crowley.

Tv-commercial
Om meteen de daad bij het woord te voegen organiseert Bord Bia in samenwerking met een drietal retailers een on-packpromotie. Crowley: “De consument krijgt de kans een mooie Le Creuset-stoofpot te winnen – uiteraard om Iers rundvlees in te stoven. Een mooi marketingvoorbeeld van acties die we doen in samenwerking met retailers, maar we brengen bijvoorbeeld ook medewerkers van de vleesafdeling mee naar Ierland, om met eigen ogen de rundveehouderijen te zien. Zo kunnen ze met inzicht en overtuiging het vlees verkopen. Wat andere producten betreft, willen we graag Ierse leveranciers ‘matchen’ met retailers die op zoek zijn naar duurzaam geproduceerde levensmiddelen, innovaties of simpelweg verbeteringen binnen hun huidige assortiment.” De maand november kent ook een primeur: Iers rundvlees komt op televisie. De tv-campagne maakt een combinatie tussen duurzaam Iers rundvlees en een mooie stoofpot.

Uitbouwen
Bord Bia roept retailers op om vooral bij hen aan te kloppen met vragen. Crowley: “We willen tegen de retailer zeggen: ‘alsjeblieft vraag ons, we willen dolgraag helpen met het goed neerzetten en uitbouwen van Ierse kwaliteitsproducten’. We luisteren naar de behoefte van zowel retailer als consument.” Naast vlees zullen ook andere producten van Ierse bodem de komende tijd onder de aandacht worden gebracht.

Bron: Levensmiddelenkrant