MenuLevensmiddelenkrant

'Producent verdient investering in Foodybox terug'

KOOG AAN DE ZAAN - In samenwerking met Levensmiddelenkrant presenteert PR-bureau Kroon op het Werk de Foodybox Kerst. Deze box bevat nieuwe, bijzondere en vooral lekkere producten voor de feestdagen.

De Foodybox Kerst is op 7 december niet alleen verstuurd naar honderd geselecteerde food- en lifestylebloggers, maar ook naar vijftig culinaire en lifestyle redacties van kranten en tijdschriften. Levensmiddelenkrant vraagt Robert Kroon, managing director van Kroon op het Werk, naar de meerwaarde van de Foodybox voor producenten.</p>

Wat houdt de Foodybox precies in?
“Kroon op het Werk verstuurt vier keer per jaar de Foodybox met nieuwe, bijzondere en lekkere producten van kleinere en grote fabrikanten. Deze box wordt niet alleen verstuurd naar honderd geselecteerde food- en lifestylebloggers, maar ook naar vijftig culinaire en lifestyle redacties van kranten en tijdschriften. 70 procent van de bloggers wordt gevormd door culinaire bloggers, 20 procent door lifestylebloggers en 10 procent door mommy bloggers. In januari 2014 zijn we begonnen met het samenstellen van de Foodybox en sindsdien is bewezen dat het geen eendagsvlieg is. Tegen een investering van 2.250,00 euro exclusief btw kunnen producenten hieraan deelnemen. Bij deelname vragen we hun 150 producten aan te leveren. Zij kunnen dan ook desgewenst reclamemateriaal toevoegen.”

Wat maakt de verschenen kersteditie speciaal?
“Volgens het CBS besteden consumenten in de aanloop naar de feestdagen 8 procent extra in food. Supermarkten zetten hierdoor in november en december 5 procent extra om. Door hun deelname aan de Foodybox Kerst genereren producenten meer aandacht online en in de gedrukte media voor hun producten. Dit zorgt voor reuring en extra attentiewaarde. Zo beïnvloeden zij hun omzet positief. De Foodybox Kerst is extra aantrekkelijk, omdat naast 100 topbloggers ook nog eens 50 redacties de box op naam hebben ontvangen. Bovendien hebben de deelnemende producenten aan deze box een advertorial plus productfoto in Levensmiddelenkrant . De samenwerking tussen Foodybox en dit vakblad wordt in 2018 voortgezet.”</p>

Wat kunnen producenten met de box bereiken?
“Bloggers, redacteuren en andere foodinfluencers waarderen de box en de producten die erin zitten. Zij ontdekken mooie foodproducten en raken zo geïnteresseerd en geïnformeerd. Uit de Foodybox vloeit altijd veel media-aandacht voor de deelnemende fabrikanten voort. Topbloggers en redacteuren maken bijvoorbeeld positieve posts op socialmediakanalen over hun producten. Zij bereiken hiermee duizenden consumenten die geïnteresseerd zijn in eten en drinken. Een blog, een artikel, een post of een tweet van een leading influencer geeft vertrouwen, is overtuigend en vertelt een verhaal. Posts op social media hebben een bewezen positief effect op de vindbaarheid van een merk of product. Van elk product van een producent wordt een informatieve video gemaakt of een product dat vindbaar is via Google. Hij krijgt bovendien een eigen maatwerkvideo.”

Voorafgaand aan het versturen van de Foodybox wordt een ‘inboxing’ video verzonden. Wat is daarop te zien?
“De ‘inboxing’ video is een inspiratievideo met alle producten die in de Foodybox zitten. Dit is een goede manier om bloggers enthousiast te maken om met de producten aan de slag te gaan. Zij ontdekken de achtergrond van deze producten en de toepassingsmogelijkheden hiervan. De succesvolle blogger Charlie van Charlies-kitchen.nl presenteert de video. Ook wordt een video gemaakt van een specifiek product van een producent, die hij gratis mag inzetten voor eigen communicatiedoeleinden.”

Wat krijgen producenten concreet voor hun investering terug?
“Onze ervaring leert ons dat alle deelnemers aan de Foodybox ruim aandacht krijgen. De resultaten zijn keer op keer erg goed. Niets voor niets zijn er diverse producenten die steeds met hun producten in de Foodybox terugkeren. Wij garanderen dat zij hun investering terugverdienen door de gegenereerde mediawaarde van alle postings. Als de mediawaarde onder de investering blijft, krijgen zij gegarandeerd hun geld terug. Na drie maanden ontvangen zij een uitgebreide rapportage van de mediaresultaten, de postings, de bereikcijfers en de gerealiseerde mediawaarde van alle uitingen. Deze rapportage nemen wij uitgebreid met hen door. Momenteel zijn we bezig met de invulling van de Foodybox Lente, die op 12 april 2018 verschijnt. Op de website van Kroon op het werk kan een brochure over de Foodybox worden gedownload.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant