MenuLevensmiddelenkrant

Bron: Nielsen.

'Pasen zorgt voor historisch lage groei kassaomzet'

DIEMEN- Het bedrag dat Europese consumenten in het eerste kwartaal van 2017 hebben uitgegeven  aan dagelijkse gebruiksartikelen, zoals eten, drinken en toiletartikelen, is slechts 0,2 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit is de laagste stijging die gemeten is in acht jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Nielsen.

Dit komt door het tijdstip waarop Pasen viel, stelt het onderzoeksbureau. Omdat de feestdag dit jaar al in april werd gevierd, had dit een negatief effect op de jaar-op-jaar vergelijkingen. Uit de cijfers van supermarkten in 21 Europese landen blijkt dat de prijzen die werden betaald voor fast-moving consumer goods (FMCG) op jaarbasis met 0,9 procent zijn gestegen, terwijl het totaal aantal verkochte producten afnam met -0,7 procent, schetst Nielsen. Als gevolg daarvan zagen supermarkten hun inkomsten aan de kassa met slechts 0,2 procent toenemen. Vorig jaar was dit 0,8 procent.

Inflatiedruk
“Het cijfer van de prijsinflatie is belangrijk, de lage totale omzetgroei en volumedaling is uitsluitend het gevolg van het tijdstip van Pasen”, legt  Olivier Deschamps, senior vice president retailer services Europe, uit. “De stijging van 0,9 procent van de door de consumenten betaalde prijzen bleef stabiel ten opzichte van de 1 procent in heel 2016, wat aangeeft dat er weinig inflatiedruk is op de Europese levensmiddelenmarkt.”

Europa
Turkije liet de grootste groei in kassaomzet zien (+11,6%), gevolgd door Slowakije (+3,9%) en Hongarije (+3,4%). Een van de grootste dalingen was zichtbaar in Griekenland (-7,3%), waar de omzet sinds het begin van 2016 negatief is geweest. Dit weerspiegelt de aanhoudende economische uitdagingen en een daling van het bbp, schrijft Nielsen. Van de vijf grote West-Europese markten was het groeicijfer in Spanje (+2,2%) het hoogst, gevolgd door Italië (+0,7%). Duitsland en het VK hadden de laagste groei binnen deze groep (-1,5%). Binnen de groep van de 21 landen kenden slechts twee landen minder groei.

Nederland
In Nederland vertraagde de nominale groei naar -0,2 procent, hoofdzakelijk als gevolg van de daling van het verkoopvolume van -1,9 procent. Dit is ook deels het gevolg van het tijdstip van Pasen. Het door consumenten betaalde bedrag voor FMCG steeg 1,7 procent.

Laag
Deschamps: “In het merendeel van de vijf grote West-Europese landen, met name Duitsland en het VK, is de groei nog steeds laag, terwijl het sterkste momentum zichtbaar blijft in Oost-Europa, Portugal en Spanje.”

Bron: Levensmiddelenkrant