MenuLevensmiddelenkrant

De Allerhande Box wordt vooral besteld door consumenten tussen de 30 en 60 jaar oud.

Maaltijdboxen: de nieuwe pakjes en zakjes

NIEUWVEEN - Maaltijdboxen winnen langzaam maar zeker terrein. Hiermee snoepen ze niet alleen omzet af van de supermarktbranche. Ze leren consumenten ook met andere ingrediënten te koken, waardoor hun koopgedrag in de supermarkt verandert. Foodtrendwatcher Marjan Ippel ziet de maaltijdboxen als de nieuwe pakjes en zakjes.

Geschreven door Maaike Tindemans

Maaltijdboxen zijn de afgelopen jaren wel eens negatief in het nieuws gekomen. Marktleider HelloFresh kreeg veel kritiek omdat het bedrijf een agressief verkoopbeleid voerde. Ook bleek het moeilijk om een abonnement snel en gemakkelijk op te zeggen. Toch ziet foodtrendwatcher Marjan Ippel een toekomst voor maaltijdboxen. “HelloFresh heeft behoorlijk onder vuur gelegen. Maar het bedrijf is daar wel overheen gekomen”, zegt ze. “Bovendien komen er steeds meer nieuwe maaltijdboxen op de markt. Marley Spoon is daar een goed voorbeeld van. Blijkbaar is de markt interessant genoeg om hierin te investeren. Het zijn de nieuwe pakjes en zakjes.”

Ippel vindt dat deze ontwikkeling goed past bij de algemene consumententrend. “Consumenten vinden het fijn om te koken zonder dat ze daar zelf over na hoeven te denken. Voorheen speelden de pakjes en de zakjes hier goed op in. De maaltijdboxen zijn hier een even slimme opvolger van.”

Marianne Pijpers, senior concept developer van de Allerhande Box, herkent deze trend. “Veel consumenten vinden het lastig om zelf een verse saus of een soep te maken en ze hebben het gevoel dat de pakjes en zakjes vol zitten met kunstmatige toevoegingen. Een maaltijdbox helpt hen op een gemakkelijke manier zelf vers te koken en zo puur mogelijk te eten.”

Koopgedrag sturen
Voor de aanbieders van maaltijdboxen is het gemakkelijk om consumenten te sturen richting bepaalde producten of ingrediënten. Ippel ziet dat in de praktijk ook gebeuren. “Bedrijven kunnen bepaalde ingrediënten tegen een aantrekkelijke prijs inkopen. Vervolgens zorgen de koks dat zij recepten aanbieden waarin juist dat ingrediënt veel voorkomt. Voor retailers is een maaltijdbox een handige verkooptool. Maar zo’n box kan de klant óók met nieuwe producten laten kennismaken. Albert Heijn heeft de gewone Nederlander in de jaren 80 heel wat bijzondere ingrediënten leren eten, zoals kiwi en paprika. Dat doet de supermarkt nu met z’n maaltijdbox. Bij een recept uit een kookboek of magazine moet je zelf nog op zoek gaan naar de juiste ingrediënten en deze moet je zelf afwegen. Bij een maaltijdbox krijg je de ingrediënten exact in de juiste hoeveelheden aangeleverd. Je hoeft bij wijze van spreken alleen nog maar te roeren. Dat maakt de drempel nog lager om nieuwe ingrediënten uit te proberen.”

Onontdekte parels
Pijpers bevestigt dat consumenten via de maaltijdboxen in contact komen met nieuwe producten en ingrediënten. “Dat zien we terug in de reacties die we krijgen. Klanten schrijven ons bijvoorbeeld dat ze nog nooit zuurkool of spruitjes hadden gegeten. Met een recept uit de maaltijdbox hebben ze deze groenten een keer op een verrassende manier klaargemaakt. Zo kwamen ze tot de conclusie dat het toch wel lekker is.”

Ze zegt dat Albert Heijn natuurlijk ook de nieuwste producten in de Allerhande Box aanbiedt. “Een grote vernieuwing van dit moment is bijvoorbeeld het aanbieden van groenten in een andere vorm of het ‘verstoppen’ van groenten in gerechten. We doen dit bijvoorbeeld met groentefriet, broccolirijst en pompoenspread. Daardoor wordt het voor kinderen leuk om groenten te eten. Ook bevatten onze boxen regelmatig de onontdekte juweeltjes uit onze winkelschappen, zoals pastinaak, biologische tuinkers, couscous of bulgur.”

Kookgedrag verrijken
Pijpers zou het erg leuk vinden als de Allerhande Box erin slaagt om het kookgedrag van consumenten te verrijken. “Ik geloof zeker dat dat kan. Onze klanten koken namelijk niet elke dag met de Allerhande Box. Er zijn ook dagen dat ze zelf boodschappen doen. Het zou leuk zijn als ze dan voor producten kiezen die ze via de box hebben leren kennen. Maar het is nog te vroeg om te zeggen of dit daadwerkelijk gebeurt. De Allerhande Box is nog maar twee jaar op de markt. Bovendien zijn er meer factoren die ervoor zorgen dat consumenten nieuwe producten uitproberen, zoals de publiciteit die we de producten geven en de acties die we ermee voeren.”

Het volledige artikel is te lezen in de Levensmiddelenkrant.

Bron: Levensmiddelenkrant