MenuLevensmiddelenkrant

De actieve senioren Eef en Maarten zijn maar wat trots op hun koekjes.

Koekjes zeventigers in schap van AH

HARDERWIJK - De bakkers Eef en Maarten, beiden rond de 70 jaar, hebben nog lang geen zin om achter de spreekwoordelijke geraniums te zitten.

De actieve senioren kregen van hun werkgever, bakkerij Van Delft, de mogelijkheid om te blijven werken. Die kans greep het duo met beide handen aan. Het gevolg is dat ze nu te boek staan als de oudste startup van het land, want de koekjes die ze ontwikkelden, Dutch & Dapper genaamd, vallen zo in de smaak dat Albert Heijn de drie varianten in alle vestigingen verkoopt“.

Enorme ervaring
Jaren geleden zijn wij met pensioen gegaan”, meldt Eef, “maar we kregen van onze werkgever, bakkerij Van Delft in Harderwijk, de mogelijkheid om te blijven werken”. Directeur Oscar de Lange van het bedrijf: “We hielden ze graag binnen vanwege hun enorme ervaring, talent en positieve werkmentaliteit. Ze werken met plezier en veel energie, weten wat verantwoordelijkheid is en presteren gewoon”. “En het houdt van ons de straat”, lacht Maarten.

Eigen merklijn
De afgelopen jaren keken de bakkers nog eens kritisch naar veel koekjes in de supermarkt. “De kwaliteit is maar zozo”, meent Eef. “Je merkt dat recepturen in de loop der jaren zijn veranderd om de productie goedkoper te maken of de koekjes langer vers te houden”. Daarom hebben de ‘senior bakkers’ aan De Lange voorgesteld om zelf koekjes te ontwikkelen en een eigen merklijn te creëren. “En de directeur hapte toe”, vertelt Maarten. “We kregen de ruimte om koekjes te ontwikkelen met de beste ingrediënten. Gewoon de lekkerste koeken maken met de smaak van vroeger”. “Maar”, vult Eef zijn collega-bakker aan, “wél met een uitstraling die past bij vandaag. Dus met een hippe en coole uitstraling en een opvallende, kleurrijke verpakking. Want we zijn misschien wel grijs, maar nog helemaal van deze tijd”. De koekjes van Eef en Maarten zijn bereid met echte roomboter en grote stukken chocolade, caramel, fruit en noten. Maarten: “We hebben ook nieuwe smaakcombinaties gevonden, zoals framboos met kokos en melkchocolade”. De twee andere koekvarianten zijn triple chocolate en karamel, zeezout en chocolade.

Stoere koeken
Testresultaten gaven de bakkers gelijk: proefpersonen vielen als een blok voor de smaak en krokante bite van de stoere koeken. “Iedereen vond ze waanzinnig lekker”, glundert Eef. Tot zijn vreugde was supermarktketen Albert Heijn direct bereid om het merk Dutch & Dapper een prominente plek in het schap te geven. De directeur van de koekfabriek is vanzelfsprekend ook blij met dit succes, maar niet alleen vanuit marketingoogpunt. Oscar de Lange: “Het toont ook aan dat we in Nederland veel ‘oude’ talenten thuis laten zitten, zonder gebruik te maken van een enorm potentieel aan kennis en ervaring. Er zitten heel wat doorgewinterde zeventigplussers die nog prima een aantal dagen kunnen werken en zo vaardigheden en werkmentaliteit overdragen op nieuwe generaties. Daarom pleit ik voor een flexibeler pensionering: laat iedereen net zolang doorwerken als hij of zij wil. Met plezier en natuurlijk voldoende vrije tijd en zelfstandigheid. Dat is goed voor de mensen zelf, maar óók voor het bedrijven”.

Bron: Out of Home Shops