MenuLevensmiddelenkrant

Frisse studentenblik op foodsector

DEN BOSCH - Studenten hebben vaak verrassende ideeën. Wat dacht je bijvoorbeeld van een kindertekening gemaakt van groenten of koffie-smaakmakers met een verhaal? Zo’n 230 studenten van de HAS Hogeschool in Den Bosch presenteren op 30 januari tijdens de HAS Food Experience hun afstudeerprojecten aan het bedrijfsleven. Wij kregen alvast een sneakpreview.

 

door Maaike Tindemans

Hoe stimuleer je kinderen om meer water te drinken? Student Lisa Rotteveel ging met deze vraag aan de slag en ontwikkelde een tablet van echt fruit. “Kinderen vinden het leuk om hun eigen fruitwater te maken”, zegt Lisa. “Dat kan met dit concept. Ze nemen een leeg drinkflesje en een tablet mee naar school. Daar vermengen ze het tablet met water en zo maken ze hun eigen fruitwater.”
Lisa’s tablet is gezond, want een halve liter fruitwater bevat slechts 9 kilocalorieën. En het is duurzaam, omdat kinderen geen pakjes of wegwerpflesjes meer mee naar school hoeven te nemen.” Lisa presenteerde haar idee vorig jaar tijdens de HAS Food Experience. Zij kreeg toen veel positieve reacties van bedrijven die geïnteresseerd waren in haar product. Ze dacht toen: “Ik zou wel gek zijn om dit idee te verkopen. Ik kan het beter zelf op de markt brengen.” Lisa is opgeleid als Food Innovator. Ze volgt nu de Topklas Ondernemen, waarin ze leert om een eigen bedrijf op te zetten. “Ik wil het product nu ook op de markt brengen voor volwassenen, omdat het bijvoorbeeld interessant is voor reizigers, studenten en sporters”, vertelt ze. “En ik ben bezig met de ontwikkeling van een nieuwe smaak. Het eerste tablet is gemaakt van kersen. Daar komt nu een tweede variant bij.”

Verfrissende kijk
Dit is slechts een van de ideeën die de studenten van de HAS Hogeschool op 30 januari tijdens de HAS Food Experience 2018 presenteren aan het bedrijfsleven. “We zien dat de voedingsmiddelenbranche best behoudend is”, zegt Mary van Hoek-Hendriks, docent en programmamanager van de HAS Food Experience. “Onze studenten kijken op een andere, meer onbevangen manier naar de markt. Daardoor komen ze vaak op verrassende ideeën. Tien jaar geleden hebben we besloten om die tijdens een event te presenteren aan het bedrijfsleven. Dat bleek een succes te zijn. Verschillende bedrijven wilden de ideeën van onze studenten kopen of met de studenten samenwerken om de plannen verder uit te werken.
Daarom hebben we besloten om er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken. In januari presenteren we voor de tiende keer de HAS Food Experience en dit jaar is het thema Today’s Food Challenge.” Mary voegt daaraan toe dat alle ideeën van de studenten juridisch beschermd zijn. “Voorafgaand aan het event leggen we alle projecten voor aan juristen. In overleg met hen zorgen we voor de juiste bescherming, bijvoorbeeld met patenten. Zo voorkomen we dat de bedrijven met de goede plannen van de studenten aan de haal gaan. We willen de samenwerking tussen studenten en bedrijven stimuleren.”

Advies retailers
En wat kunnen de bezoekers van de HAS Food Experience nog meer verwachten? Wat dacht je van een nieuwe visie op het ‘kruiden & specerijen’-schap? “Ik heb het gevoel dat retailers meer uit dit schap kunnen halen en daarom heb ik daar onderzoek naar gedaan”, zegt student Linda Blok. Uit haar onderzoek blijkt dat klanten vaak geen idee hebben wat ze met al die verschillende kruiden en specerijen aan moeten. Ze beslissen vaak thuis welke kruiden ze willen kopen en worden in de supermarkt nauwelijks geprikkeld om iets anders of iets extra’s te proberen. “Er zijn winkels waar klanten zelf kruiden kunnen scheppen”, zegt Linda. “Uit mijn onderzoek blijkt dat ook die winkels meer uit dit schap kunnen halen, als ze klanten beter uitleggen waar zij deze kruiden en specerijen voor kunnen gebruiken.” Voor dit onderzoek heeft Linda de markt verdeeld in verschillende klantengroepen, zoals innovatieve koks en mensen met weinig kennis over koken. Ze heeft onderzocht welke customer journeys deze groepen maken. “Het onderzoek is nog niet afgerond, dus ik kan maar weinig vertellen over de resultaten”, zegt Linda. “Tijdens de HAS Food Experience geef ik de retailers een advies waarmee ze hun presentatie kunnen verbeteren.”

Kindergroenten
Ook zijn er studenten die veel verder vooruitkijken. Wat eten we bijvoorbeeld in het jaar 2025? “Wij verwachten dat consumenten dan een 3D-foodprinter in hun keuken hebben staan”, zegt student Sanne Vonk. “Daarom hebben we een product ontwikkeld dat hier geschikt voor is.” Ze heeft dit project gedaan samen met de studenten Chantal van der Noordt, Benjamin Verduijn en Michiel Lenders. “We hebben nagedacht wat een 3D-foodprinter zou kunnen toevoegen”, zegt Chantal. “We kwamen tot de conclusie dat je hiermee mooie kindertekeningen van groenten kunt maken. Daardoor wordt het voor kinderen tussen de 2 en 5 jaar leuker en spannender om groenten te eten.” De studenten gingen op zoek naar groenten met mooie kleuren die gepureerd geschikt zijn voor een 3D-printer. “We hebben veel geëxperimenteerd met bindmiddelen”, zegt Benjamin. “De puree moet namelijk stevig genoeg zijn om hiermee een patroon op te bouwen. Daarnaast vonden we het belangrijk dat de echte groente-smaak behouden blijft. We willen namelijk dat kinderen met ons product wennen aan de smaak van groenten, waardoor ze daarna gemakkelijker de overstap maken naar echte groenten.” De studenten hebben vier producten ontwikkeld, namelijk biet, wortel, paprika en spinazie. “We weten nog niet zeker of dit de producten zijn die we gaan presenteren”, zegt Benjamin. “We zijn bijvoorbeeld nog niet helemaal tevreden over de kleur van de spinazie. Misschien dat we nog switchen, bijvoorbeeld naar erwtjes, omdat die een mooiere kleur geven. Zo zoeken we nog even naar de optimale samenstelling.”</p>

Afvalberg
Wat alle studenten gemeen hebben, is hun frisse kijk op de toekomst. Lisa vindt het bijvoorbeeld ouderwets dat er fabrieken zijn waar geconcentreerd vruchtensap aangelengd wordt met water. Dit wordt bijvoorbeeld als appelsap of sinaasappelsap verkocht in supermarkten. “Ik kan me niet voorstellen dat we dat over tien jaar nog steeds zo doen”, zegt ze. “Al die flessen en pakken zorgen voor een enorme afvalberg. Het is duurzamer om een geconcentreerd product te kopen en dat zelf te verdunnen met water.”
Linda verwacht dat er een enorme verschuiving zal plaatsvinden naar producten met minder suiker en zout. “Deels is dat de verantwoordelijkheid van de consumenten zelf”, vindt ze. “Maar ook de overheid en producenten kunnen daar een rol in spelen. Daar moet een goede combinatie in gevonden worden.”
Sanne ziet een trend naar pure producten en echte smaken. “De E-nummers zijn echt op hun retour. Consumenten willen weer proeven hoe producten echt smaken. En ik hoop dat we daar met onze groenten een bijdrage aan kunnen leveren.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant