MenuLevensmiddelenkrant

De supermarkttak van Albert Heijn voert de ranglijst aan.

Food500: Hier kopen we ons eten en drinken

BAARN - Het gaat goed met de foodsector. Dat is de conclusie van de Food500 2017 van FoodService Instituut Nederland (FSIN).

 

De consument heeft duidelijk zijn hand van de knip gehaald nu hij meer vertrouwen heeft in de economie. Gedreven door de behoefte aan tijdwinst en beleving, eet hij vaker buiten de deur of koopt hij gemaksproducten voor thuis of onderweg.

Het is één van de conclusies uit de jaarlijkse ranking waarin het instituut voor de vierde opeenvolgende keer de vijfhonderd grootste verkopers van voedings- en genotmiddelen op een rij zet. De Top 500 van formules en merkconcepten zijn in 2016 samen goed voor een foodomzet van ruim €45,6 miljard. Dat is bijna 80% van alle euro’s die consumenten in Nederland uitgeven aan voedings- en genotmiddelen.

Supermarkten dominant
In de Top 10 van de FSIN Food500 2017 domineren de supermarkten. Op nummer 1 staat evenals vorig jaar AH Supermarkten met een foodomzet van €9,8 miljard. Het eerste foodservicemerk in de ranking is McDonald’s dat met een omzet van €732 miljoen de tiende plaats inneemt. Hekkensluiter van de ranglijst is Ellis Gourmet Burger Nederland met een omzet van €3,5 miljoen. Nieuwkomers in de ranglijst van 2017 zijn onder andere SLA op nummer 457 (€4,25 miljoen), Burgermeester op nummer 478 (€3,75 miljoen) en Tivoli Horeca op nummer 487 (€3,75 miljoen).

Fooddelivery en blurring
In de ranking van de FSIN Food500 worden trends, zoals fooddelivery, food als lifestyle en de grensvervaging tussen foodretail en foodservice enerzijds en foodretail en non-foodretail anderzijds (blurring) steeds beter zichtbaar. Bekende maar soms ook jonge merken slaagden er dit jaar in hun omzetpositie op deze terreinen verder te verstevigen.

Top 25 van de FSIN Food 500 2017

 

1. AH Supermarkten € 9,8 miljard*

 

2. Jumbo Supermarkten € 5,8 miljard*

3. Lidl Nederland € 3,0 miljard

4. Plus € 2,2 miljard

5. Aldi Nederland € 1,8 miljard

6. Dirk € 1,1 miljard

7. Coop € 1,0 miljard*

8. EMTÉ € 959,6 miljoen

9. Albert Heijn XL € 869,0 miljoen*

10. McDonald’s € 732,0 miljoen

11. Hoogvliet € 724,5 miljoen12. Deen € 674,0 miljoen

13. DekaMarkt € 544,7 miljoen*

14. Vomar Voordeelmarkt € 449,0 miljoen

15. Thuisbezorgd.nl € 420,0 miljoen

16. Shell Tankstations € 410,0 miljoen

17. AH.nl € 375,0 miljoen*

18. Gall & Gall € 351,6 miljoen*

19. Nettorama € 350,0 miljoen

20. Jan Linders € 346,0 miljoen

21. Spar € 330,7 miljoen*

22. HEMA € 329,0 miljoen

23. NS Stations Retail € 325,0 miljoen

24. Poiesz € 305,0 miljoen

25. De Keurslager € 288,0 miljoen

*Formules van één concern, bijvoorbeeld AH Supermarkten en AH.nl, beide merken van Ahold Delhaize, zijn afzonderlijk opgenomen in de ranking.

Bron: Food Service Instituut Nederland