MenuLevensmiddelenkrant

Consumenten kopen bewuster

AMSTERDAM- Nederlandse consumenten doen hun aankopen bewuster en de vanzelfsprekendheid om nieuwe producten te kiezen neemt af. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. 

74 procent van de ruim 1400 ondervraagden geeft aan het koopgedrag te willen aapassen, al dan niet deels. Dat geldt voornamelijk voor de groep 45- tot 59-jarigen (77 procent) en de 60-plussers (82 procent). Jongeren zijn zich meer bewust van het belang van duurzaamheid, maar veertig procent past zijn leefstijl hier niet op aan. Consumenten omarmen duurzaamheid wel steeds meer. Zo staat 54 procent van de consumenten ervoor open om duurzame producten te kopen en 67 procent staat open voor tweede hands producten.

Retailers
Nu consumenten duurzaamheid omarmen en bereid zijn hun koopbeslissingen aan te passen, kunnen retailers hierop inspelen. ‘De trend om bewuster te consumeren houdt de komende jaren aan. Hierbij rekenen consumenten op prijsvoordeel bij circulaire producten, terwijl duurzame producten juist duurder mogen zijn. Retailers staan voor de uitdaging om glashelder te communiceren over het product en hoe de prijs is opgebouwd. 60 procent van de jongeren zegt bewust te kopen en het eigen koopgedrag (deels) te willen veranderen. Deze groep is echter minder vaak bereid hun koopgedrag aan te passen dan andere leeftijdsgroepen. Het is dus belangrijk om ook de nieuwe generatie te overtuigen met hoogwaardige, eigentijdse producten in combinatie met duidelijke communicatie over de prijs’, vertelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro.

Bron: Levensmiddelenkrant