MenuLevensmiddelenkrant

Column: Logootjes en icoontjes

Vroeger spaarde ik Panini voetbalplaatjes. U weet wel; een dubbele Harry Lubse ruilen tegen Abe van der Ban en voor een verkreukelde Johnny Oude Wesseling kreeg ik toch een splinternieuwe Willy Brokamp. Je kocht en ruilde net zolang tot je je album vol had, halsreikend uitkijkend naar het volgende seizoen. Prachtig!

Sinds een paar jaar heb ik een nieuwe spaarhobby. Ik spaar de verschillende logootjes en icoontjes die ik vind op de producten in de supermarkt. En dat gaat ook goed. Heb daarvoor zelf clubs bedacht, de rest doen de fabrikanten. Zo heb ik de club ‘kip en kipproducten’ al helemaal compleet. De vrije uitloop, de bio, de 1 ster, de 2 sterren, de 3 sterren Beter Leven, de Kip van Morgen, de scharrelkip, de halal, de Rondeel, de Volwaard en zelfs de Franse linksback Label Rouge zit in mijn verzameling.

FC Diervriendelijk
Ook ‘vis’ schiet lekker op. Mooie logo’s als MSC, Dupan en ASC of dolfijn-vrij gevangen en gevangen met een lijn. De club ‘Onzin’ heb ik zelf maar bij elkaar geraapt. Gegarandeerd gaat deze komend seizoen degraderen. Logo’s als Ik Kies Bewust op een pot mayonaise zetten moet zijn uitgevonden door iemand die er heel veel woorden voor nodig heeft om dat uit te leggen op de website. Of het logootje van MVO Nederland, ook zo’n nietszeggende speler, want wat is maatschappelijk verantwoord en wie bepaalt dat? Nee, dan FC Diervriendelijk. Prachtig, die ‘niet getest op dieren’, een logo van de Dierenbescherming is altijd goed, 100% diervriendelijk ook, maar de mooiste vind ik Cruelty free. Of Koffieclub, met de bekende Rainforest Alliance, UTZ en Max Havelaar Fairtrade. Klein clubje, maar wel agressief en snel in de omschakeling, met als Belgisch international Terres Solidaires. De slavenvrij is een eenling. En nu Teun van der Keuken zich toch lichtelijk heeft gedistantieerd van het prachtige (marketing)merk Tony’s, vrees ik dat slavenvrij transfervrij verkast. Gelukkig zit hij in hetzelfde team als kinderarbeidvrij.

De vega, zero carbon, lean & mean, CO2-neutraal, cradle to cradle, en BPA free zitten bij mij in het milieuclubje, maar die heb ik nog lang niet compleet. U ziet, ik begin al aardig op stoom te raken met mijn album. Maar het zal u niet verbazen dat ik met weemoed terugdenk aan de Panini-plaatjes van Kees Kist, Jan van Beveren en Fred André. Toen waren het Helden met hoofdletter H die iedereen kende; wat ik nu zie is marketing met een kleine m waar de consument - op een paar relevante uitzonderingen na - geen idee van de betekenis heeft.

Rob van Herpen
is eigenaar van CaminoR Advies B.V.

Bron: Levensmiddelenkrant