MenuLevensmiddelenkrant

Column: Impasse

Het valt als columnist niet altijd mee om een onderwerp te verzinnen. Voor deze keer deed ik er erg lang over. Was het de komkommertijd of is het gewoon saai en zitten we in een impasse?

Ja, in Duitsland had je aardige dingen. Kaufland die 480 artikelen van Unilever van het schap haalt om een forse prijsverhoging, daar hou ik wel van. Blaffen, maar ook bijten (mits ze dat voor een jaartje volhouden, anders is het symboolpolitiek).

Of Edeka die winkels leeg haalt en enkel Duitse producten laat staan; als statement tegen racisme. Mooi toch? Maar in ons eigen land is het stil. Toen ik van de week de laatste IRI-cijfers zag, werd dat beeld bevestigd. Lichte groei in omzet, cijfer ligt lager dan vorig jaar. De afgelopen maanden zat de groei met name in (vries-)vers en dat had iedereen kunnen voorspellen die deze zomer naar buiten is geweest. De bier- en frisomzet zal ook wel goed zijn geweest. Ook prijsstijgingen waren oorzaak van de groei. Dat komt dan weer mooi uit, want dan kunnen we nu weer met z’n allen prijzen gaan verlagen en dat in de krant zetten. Die consument trapt er wel in. Het promopercentage nam weer wat toe (zoals de afgelopen 10 jaar) en het wachten is tot dit cijfer op 100 uitkomt. Dat lijkt me wel geinig; lekker alles in de promo. Ik wil die weekkrantjes van 1200 pagina’s wel eens zien!

Het aandeel private label staat al jarenlang rond een kwart van de totaalomzet. Door de groei van de discounters Aldi en met name Lidl, mag je hier nog een fors deel opzetten. Ook de marktaandelen blijven nagenoeg gelijk. Met de overname van Emté zal Jumbo het komend jaar wel door de 20 procent gaan, AH zal rond de 35 procent blijven en de Superunie-leden een kleine 30 procent tezamen. En, oh ja, sommige formules kregen er een winkeltje bij en bij sommige ging er een winkeltje af. Wie gaat er het leven van een columnist leuker op maken de komende maanden? Wie neemt rigoureuze beslissingen, gaat de boel verkopen of juist kopen? Wie gaat assortimenten (een complete categorie of een lijn van een fabrikant) er rücksichtslos uitgooien op basis van visie en geloof ? Welke fabrikant durft ruzie te maken en gaat voor partnership in plaats van penetratiegraad? We gaan het zien !

Rob van Herpen
is eigenaar van CaminoR Advies B.V.

Bron: Levensmiddelenkrant