MenuLevensmiddelenkrant

Column: Bedrijfslijders in het zonnetje

Ja, echt waar, het staat goed gespeld. Lijder met een lange ij of een korte ei. Daar zit nogal een verschil in.

Toch ligt het, in het geval van de bedrijfsleider in de retail, soms dichter bij elkaar dan we denken. Ik vind de bedrijfsleider in de retail een zeer ondergewaardeerde functie en dat is niet terecht! Er had in de vacature van de bedrijfsleider beter ‘multitalent gezocht’ kunnen staan. Het valt namelijk niet mee om een goede bedrijfsleider te zijn. Ten eerste word je maatschappelijk gezien al ondergewaardeerd. Wanneer je op een verjaardag vertelt dat je bedrijfsleider in bijvoorbeeld een supermarkt bent, dan wordt daar soms zelfs denigrerend op gereageerd. Zou je in plaats daarvan vertellen dat je verantwoordelijk bent voor een paar ton omzet en je aan gemiddeld veertig medewerkers leidinggeeft, dan is iedereen onder de indruk.

Een bedrijfsleider heeft enorm veel vaardigheden nodig om zijn/haar werk goed uit te kunnen voeren. Hij/zij moet sociaalvaardig zijn, mensenkennis opbouwen, goed kunnen communiceren op diverse niveaus, moet de schakel zijn tussen de directie en medewerkers, moet enig verstand hebben van het assortiment van zowel vers als kw, moet cijfermatig kunnen sturen en nog veel meer. Ik heb nog niet eens de helft genoemd van de taken, verantwoordelijkheden en vaardigheden. De bedrijfsleider, de rots in de branding voor vele ondernemers. Een sparringpartner, een steun en toeverlaat voor iedereen binnen het bedrijf. Bedrijfsleiders van Nederland: jullie zijn topprofessionals! Laat je nooit vertellen dat je werk minderwaardig is! Laat je nooit vertellen dat jouw baan geen serieuze job is. Laat je nooit vertellen dat jouw functie niet interessant is! Het is een prachtige baan en wees er vooral heel erg trots op!

Milou Driesse
Directeur Pulsus.nu
Trainer/docent: Retail en Vers-Detailhandel

Bron: Levensmiddelenkrant