MenuLevensmiddelenkrant

‘Aantal zelfstandige winkeliers in winkelstraat flink gedaald’

AMSTERDAM- Het aantal zelfstandige winkeliers is in de afgelopen dertien jaar met zo'n 10.500 afgenomen. Daarmee daalde het door zelfstandige winkeliers ingevulde vloeroppervlak met bijna 825.000 vierkante meter, terwijl winkelketens juist 3,6 miljoen vierkante meter meer innemen dan dertien jaar geleden.

Dit blijkt uit de nieuwste Sector Update Retail, van ABN Amro. Zo daalde het vloeroppervlak van zelfstandigen in het centrum van Amsterdam met 17 procent, terwijl de winkelketens 79 procent aan vierkante meters wonnen. Ook in de centra van Den Haag (+39 procent), Eindhoven (+29 procent) en Maastricht (+24 procent) wonnen de winkelketens aan terrein. Sinds 2004 daalde het bezoek aan de winkelstraat met 26 procent. In de afgelopen drie jaar daalde het bezoek nog altijd in ongeveer acht op de tien winkelgebieden.

Korte termijn
Als we kijken naar ontwikkeling op kortere termijn, was de afgelopen twee jaar sprake van nipte groei van het vloeroppervlak van zelfstandigen, maar dit was slechts een zeer licht herstel. Over de afgelopen vijf jaar daalde het vloeroppervlak van zelfstandige winkeliers met 379.000 vierkante meter.

Branche
De impact verschilt per branche en per gebied. In de modebranche daalde het vloeroppervlak van zelfstandigen sinds 2012 met ruim 5 procent, terwijl het vloeroppervlak van winkelketens per saldo met ruim 2 procent toenam.

Specialisatie
Naast winkelketens met onderscheidend vermogen blijven ook zelfstandige winkeliers een onmisbaar ingrediënt in de winkelstraat, die een winkelgebied aantrekkelijker maakt, stelt ABN Amro. "Voor winkeliers lijkt het adagium: go big or go niche, waarbij het belangrijk is een hoge mate van service of specialisatie te bieden. Als de diversiteit binnen een winkelgebied niet behouden wordt, kan dit ten koste gaan van de attractiviteit binnen een winkelgebied", zegt Sonny Duijn, sector Econoom retail en leisure van ABN Amro. "Winkeliers staan voor de uitdaging deze gebieden te transformeren tot locaties waar de consument graag zijn vrije tijd doorbrengt en kan winkelen. Daarbij is de verhouding tussen zelfstandigen en ketens van belang. De gewenste situatie kan per gebied verschillen. Maar het is voor gemeenten, pandeigenaren en winkeliers belangrijk om hier een lange termijnvisie op te hebben."

Horeca
In onder andere de combinatie tussen retail en horeca liggen kansen voor ondernemers, concludeert ABN Amro. In de afgelopen zeven jaar kwamen in centrale winkelstraten bijna een paar duizend horecagelegenheden bij. De bank verwacht de komende jaren een toename van horeca. Of en hoe kansrijk horeca in een winkelgebied is, hangt af van de locatie. Soms is er namelijk sprake van overvloed aan horecagelegenheden.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops