MenuLevensmiddelenkrant
Advertorial

Innova Klassiek winnaar: Sultana Knapperrs Fabrikant: Koninklijke Verkade

ZAANDAM - Koninklijke Verkade heeft de Innova Klassiek 2013-2017 bemachtigd met Sultana Knapperrs. “We zijn ontzettend trots dat Sultana Knapperrs in de categorie ‘Tussendoor’ als onmisbaar wordt beschouwd. Als marktleider in deze categorie voelen we ons verantwoordelijk om bij te dragen aan een positieve langetermijnontwikkeling”, zegt Inge Bos, category manager van Verkade.

Verkade wil met Sultana meerdere consumentenbehoeften invullen. “Dit doen wij door naast onze bekende FruitBiscuits andere producten, texturen en smaken aan te bieden”, zegt Bos. “Sultana Knapperrs zijn extra knapperig en bevatten geen fruit en rozijnen. Zij passen goed bij het theemoment met de smaken kaneel en kokos. Daarmee bieden ze onderscheidend vermogen ten opzichte van bijvoorbeeld Sultana Crunchers, die de hartige behoefte vervullen. Op het schap zijn er geen vergelijkbare producten en ze vervullen daarmee een unieke propositie.”

Effectief middel
Bos benadrukt dat Sultana Knapperrs al vanaf de introductie een succes zijn. “We hebben een 360 gradencampagne ingezet met onder andere een tv-commercial, printuitingen en promoties. Sultana Knapperrs hebben inmiddels een vaste kopersgroep die de producten goed weet te vinden. Promotie blijft een effectief middel om regelmatig op te vallen in een bredere consumentengroep.”

Afbakening categorie
Volgens Bos heerst er onduidelijkheid bij retailers over de functie en afbakening van de categorie. “Tussendoor is, in tegenstelling tot veel andere categorieën, niet ingedeeld op product, maar op moment. Dit on the go-moment is een belangrijke pijler van de categorie. Producten in meeneemverpakking vinden hierdoor aansluiting bij de categorie Tussendoor. Productintrinsiek kunnen ze echter ook worden toegeschreven aan een andere categorie. Dit zorgt voor zichtbare verschillen in assortiment en de nodige assortimentsverschuivingen tussen behoeftegerelateerde categorieën. Als marktleider denken we hierin graag actief mee met de klant.” Daarnaast is er nog een uitdaging in de categorie, stelt Bos. “We zien dat de consument de categorie nog onvoldoende als verantwoord beschouwt, terwijl onderzoek aantoont dat lekker én verantwoord belangrijke categoriepijlers zijn. Daarom introduceren we in 2018 een nieuw productconcept dat zowel lekker als verantwoord is.”