MenuLevensmiddelenkrant
Advertorial

Innova Klassiek winnaar: N'ice Chouffe Fabrikant: Duvel Moortgat

DEVENTER - Brouwerij Duvel Moortgat boekt in het winterbiersegment al vier jaar succes met N’ice Chouffe, het bier dat de Innova Klassiek 2013-2017 in de wacht heeft gesleept.

Als national sales manager retail van Duvel Moortgat is Leon Schuirink blij met de Innova Klassiek voor N’ice Chouffe. “Het is altijd goed om een bevestiging te krijgen van een succesvol concept. We zijn er trots op dat het totale seizoensconcept van Chouffe, dat naast N’ice bestaat uit Soleil en Bok, door consumenten wordt gewaardeerd. Vanaf het introductiemoment in het najaar van 2013 heeft N’ice Chouffe goed gepresteerd. In de jaren daarna is het bier een vaste waarde geworden en heeft het zich ontpopt tot het best roterende winterbier. Het winterbiersegment was ingedut. Met N’ice Chouffe hebben we dit segment een nieuw elan gegeven.”

Kabouter
De speciaalbieren van Brasserie Achouffe, de Chouffe-brouwerij in de Belgische Ardennen, hebben volgens Schuirink veel Nederlandse fans. “De kabouter op het etiket staat voor fun en de bieren zijn gewoon lekker. Het onderscheidend vermogen van N’ice Chouffe schuilt niet alleen in de smaak en de opvallende verpakking, maar ook in een goede ondersteuning van onze buitendienst die zorgt voor een succesvolle verkoop.” Net als bij de andere biermerken van Duvel Moortgat wordt N’ice Chouffe in de winter breed weggezet in de horeca. “Zo bereiken we veel consumenten en mede hierdoor wordt het bier in de supermarkten goed verkocht”, verduidelijkt Schuirink. “Dit gebeurt zonder een hoge promodruk. In de winterperiode zetten wij met onze buitendienst gratis glasacties in.”

Passende bieren
De beperkte verkooptijd van N’ice Chouffe - van week 48 t/m week 10 - is volgens Schuirink juist een voordeel. “Consumenten kiezen in het seizoen voor passende bieren en willen genieten van een lekker glas bier op een koude winterdag. Daarom is veel extra ondersteuning niet nodig, koude dagen zijn voldoende.”
‘Speciaalbier’ is in de ogen van de national sales manager retail een snel groeiende en interessante categorie voor consumenten en retailers. “De uitdaging ligt in het feit dat door het groeiende aanbod de categorie vaak onoverzichtelijk wordt. Meer uitleg en rust in het schap helpen retailers beter te presenteren en consumenten makkelijkere keuzes te laten maken.”

Martin Geleijnse,
senior category manager Hoogvliet

“N’ice Chouffe is een terechte winnaar van de Innova Klassiek. Dit bier zorgt jaar op jaar voor groei, heeft een unieke verpakking en zorgt voor een marge die boven het categoriegemiddelde ligt. N’ice Chouffe heeft een bovengemiddelde marge. Duvel Moortgat heeft meerwaarde voor de groei van de categorie door zich binnen het A-merkportfolio van speciaalbier steeds meer premium te positioneren. Met unieke activaties speelt Duvel Moortgat met ons het spel van toegevoegde waarde.”