MenuLevensmiddelenkrant
Advertorial

Innova Klassiek winnaar: CoolBest Premium Orange Pulp Free Fabrikant: Riedel

EDE - Een succesvolle innovatie in crisistijd en dan ook nog in een categorie die onder druk staat. Riedel (destijds Friesland-Campina Riedel) durfde het aan met de introductie van CoolBest Premium Orange Pulp Free. Na vier jaar nog steeds een succes.

Bij de introductie van de vruchtvleesvrije variant van CoolBest Premium Orange werden er toch vraagtekens gesteld bij het product. Wat voegt het nou toe? Riedel geloofde in het product en dat blijkt niet voor niets te zijn geweest. “Uit onderzoek
wisten we dat een grote groep consumenten niet van vruchtvlees houdt en op zoek was naar koelverse sappen zonder stukjes. In onze buurlanden zijn deze sappen veelvuldig te vinden, maar in Nederland werd het nog niet verkocht. Wij zijn in dat gat gesprongen en met succes”, zegt Berend Venema, nu salesmanager bij Riedel, maar vier jaar geleden als marketeer betrokken bij de introductie van het product. CoolBest Premium Orange Pulp Free heeft echt waarde toegevoegd aan de categorie en is nu een van de best roterende producten in het koelverse-sappenschap, zegt Sabine Blom, brandmanager van CoolBest. “We hebben een hele loyale fanbase.”

Kwaliteit
CoolBest Premium Orange Pulp Free is een succes geworden zonder al te veel ondersteuning. Onder leiding van FrieslandCampina werd vooral geïnvesteerd in de zuiveltak en minder in de sappen, waaronder CoolBest. Dankzij de overname van de sappentak kan er nu wel weer geïnvesteerd worden in de sappen. “We gaan veel meer communiceren. Dat hebben we echt te weinig gedaan de laatste jaren. CoolBest verdient meer aandacht”, zegt Venema. Consumenten weten namelijk te weinig over de kwaliteit van het product, vult Blom aan. “Toen ik hier begon, verbaasde ik me over de kwaliteitseisen die gesteld worden aan CoolBest. Elke batch met sinaasappelen wordt getest door onze fruitsommeliers. De sinaasappels worden met de hand geplukt en we kunnen met trots zeggen dat onze sinaasappels vanaf 2018 100 procent duurzaam zijn. Bovendien wordt er nooit suiker aan onze dranken toegevoegd. Hier zijn veel mispercepties over, dat is echt zonde. In 2018 gaat dat veranderen, dan zetten we vol in op dit mooie merk.”

Danielle Zwagerman
category manager Deen:

“De variant Pulp Free Orange van CoolBest is een goede innovatie geweest. Het artikel zorgt voor onderscheid en trekt een nieuwe klant aan. Niet iedereen houdt namelijk van vruchtvlees. Het product laat na vier jaar ook nog steeds een goede rotatie zien, dus het blijft een waardevolle toevoeging.”