MenuLevensmiddelenkrant
Advertorial

Cursus Food Interaction met korting bij Levensmiddelenkrant

UTRECHT – Levensmiddelen en hoe ze gemaakt worden gaan in de media volop over de tong. Iedereen heeft een mening over voedsel. Hoe blijf je overeind tussen al dit geraas en hoe zorg je ervoor dat consumenten trouw blijven aan jouw merk?

De cursus Food Interaction van Foodlog geeft antwoord op deze en andere vraagstukken. In tien dagdelen biedt Foodlog cursisten handvatten om met deze ingewikkelde vraagstukken om te gaan. Een door de ‘usuals’  heenbrekende groep van vijftien sprekers uit de praktische van academische wereld rond food, media en communicatie deelt zijn ervaringen en inzichten. Zij behandelen de werking van nieuws en media, praten over grote trends en kijken concreet naar toekomstige topics binnen de levensmiddelenindustrie en handel.

Onder de sprekers zijn wetenschappers (levensmiddelentechnoloog Tiny van Boekel, filosoof Jan Bransen, communicatiewetenschapper Annette Klarenbeek en toxicoloog Tinka Murk), journalisten (Wouter Klootwijk), media-experts (Marco Derksen en Laurens van Klaveren), praktijkmensen (Rob BaanRuud Zanders en Marc Veltman), levensmiddelenbedrijven (Albert HeijnNestlé) en NGO’s (Wakker Dier). Ook brengen de deelnemers een bezoek aan mediabedrijf NU.nl.

Transparant
“We hebben geen idee meer hoe we moeten communiceren”, zegt Foodlog-oprichter en initiatiefnemer van de cursus, Dick Veerman. Voor Foodlog dé aanleiding om de cursus te organiseren. Veerman geeft als voorbeeld de supermarktapp van staatssecretaris Van Dam. “Iedereen roept dat de foodbranche transparant moet zijn. Dat is ook het doel van deze app. Consumenten moeten precies weten wat er in hun eten zit. Maar wat heeft de consument eraan om te weten dat op zijn pizza gehakt zit van vijftien verschillende boeren, driehonderd varkens en ook nog eens uit vijf landen? Of als we nog een stap verder gaan, dat er zelfs sporen van glyfosaat in biologisch bier zitten omdat de gerststromen niet 100 procent te scheiden zijn. “Wat is relevant om te weten?”, zegt Veerman. Op dit onderwerp zullen Tinka Murk en Jan Bransen de dialoog met de cursisten aangaan. Een ander aspect dat aan bod komt is de persoonlijke relatie met een consument. “Albert Heijn kan als grote winkelketen niet veel goed doen bij kritische consumenten, het is groot blauw en fout. Maar het gekke is dat als Simone Hertzberger iets namens Albert Heijn zegt, dat het dan wel welkom is. Een persoonlijke band is enorm belangrijk”, legt Veerman uit. Het zijn slechts een paar van de vele aspecten rondom communicatie die aan bod zullen komen tijdens de tien dagdelen durende cursus.

Voor wie?
De cursus is bedoeld voor iedereen in de foodbranche die wel wat hulp kan gebruiken met de communicatie naar buiten. “Dan kun je denken aan de productontwikkelaars, maar ook aan marketingafdelingen en natuurlijk aan de communicatietak. Allemaal hebben ze er mee te maken en allemaal kunnen ze baat hebben bij deze cursus. We gaan graag een open gesprek aan”, aldus Veerman. Over de sessies zal niets naar buiten worden gebracht.

Kortingsactie
Nieuwsgierig? U krijgt als abonnee van Levensmiddelenkrant 10 procent korting op deze cursus die in september van start zal gaan. Meld u nu aan!