MenuLevensmiddelenkrant
Advertorial

Beste Introductie winnaar 2017: Sprite

MADE - Consumenten drinken nog steeds graag frisdrank. Coca-Cola kwam vorig jaar met een innovatie die deze categorie wellicht voorgoed zal veranderen: Sprite werd suikervrij gemaakt en de variant met suiker werd uit het schap gehaald. 

Daarmee sluit Coca-Cola aan op de vraag naar meer caloriearme en calorievrije frisdranken. Sprite is uitgeroepen tot Beste Introductie 2017. De vernieuwde Sprite bevat de vertrouwde natuurlijke citroen- en limoensmaken, maar dan zonder suiker en met bijna geen calorieën. Een blikje van 330 ml bevat nu nog maar 4 calorieën in plaats van 92. Sprite zero is daarmee de standaard Sprite geworden. Nederland kreeg de wereldwijde primeur. “Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, maar de vernieuwde Sprite smaakt echt als de oude Sprite. Zelfs qua zoetheid”, vertelt supermarktondernemer Oswald Hesselberth van Jumbo Hesselberth in Made. “Het is gewaagd van Coca-Cola om geheel suikervrij te gaan maar ik ben er heel positief over. En de klanten zijn dat ook.” Consumenten zijn steeds meer op zoek naar meer verantwoorde producten en dat geldt ook voor frisdranken. Hesselberth merkt dat in zijn supermarkt ook aan de verkoop van producten. Van klanten hoort hij ook nooit dat ze de oude Sprite terug willen. Ze vinden de vernieuwde Sprite even goed of zelfs beter.

Nieuwe smaken
De categorie frisdranken blijft een van de grootste categorieën. Zeker als het weer warmer wordt zorgt frisdrank voor veel omzet. Volgens Hesselberth is het grootste verbeterpunt binnen de categorie de toenemende vraag naar caloriearme of suikervrije frisdranken. Daar speelt Coca-Cola op in met het suikervrij maken van Sprite. “Ze zijn wereldwijd de eerste die dit doen. Het is een grote stap en ik verwacht dat andere fabrikanten gaan volgen. Ik vind dit daarom ook echt een terechte winnaar.” Naast de vernieuwde Sprite, heeft CocaCola ook nieuwe smaken geïntroduceerd, Sprite munt, Sprite cranberry en onlangs nog Sprite komkommer. Hesselberth: “Coca-Cola staat wat betreft innovaties echt aan de top. En ze onderhouden daarover ook veel contact met ons. De vernieuwde Sprite is goed onder de aandacht gebracht met schapcommunicatie en het product is een aantal keer in de promo geweest. Vanuit Coca-Cola is er ook veel ondersteuning en advies. Regelmatig komt er een vertegenwoordiger langs om naar het schap te kijken en hierin te adviseren, innovaties door te nemen en de juiste producten onder de aandacht te brengen.”