MenuLevensmiddelenkrant
Advertorial

Beste Introductie winnaar 2017: Mekkafood Halal Bitterbal

AMSTERDAM - Bitterballen zijn onlosmakelijk verbonden met Hollandse gezelligheid en worden ook zeer gewaardeerd door jong en oud, ook uit de islamitische gemeenschap. 

De hoogste tijd voor Pure Ingredients om deze specialiteit toe te voegen aan het vaste assortiment halal vriesversproducten van haar merk Mekkafood. De Halal Bitterballen zijn uitgeroepen tot Beste Introductie 2017 in de categorie Vriesverse snacks. Supermarktmanager Ilias Bouanan van Albert Heijn Waterlandplein in Amsterdam-Noord begrijpt het toekennen van de prijs heel goed. “Ik vind deze bitterballen superlekker. Het is een bal met draadjesvlees; dat voel je en dat proef je. In mijn werkomgeving wonen veel mensen met een etnische achtergrond voor wie halalproducten belangrijk zijn. Net als voor mij. Toen ik jonger was, maakte dat me niet uit, maar nu hecht ik daar wel waarde aan. Ik eet graag halalsnacks van Mekkafood.”

Extra koeling
En hij is niet de enige, want er is veel vraag naar in zijn supermarkt. “Ik ben blij dat de grote bedrijven inspelen op de vraag van islamitische consumenten naar halalproducten. Het is een grote gemeenschap met veel kinderen; een doelgroep waar nog veel kansen liggen, als je het goed aanpakt.” Hij is te spreken over de hulp die hij krijgt van de fabrikant. “We hebben een extra koeling gekregen om de aandacht op de halalbitterballen te vestigen. Daarnaast helpen ze ons om duidelijk te maken dat de producten echt halal geproduceerd zijn, want daar komen veel vragen over. Bijvoorbeeld over waar de certificaten vandaan komen en welke ingrediënten er gebruikt worden. Ik heb hun hulp nodig om de doelgroep te informeren en ervan te overtuigen dat het heerlijke halalproducten zijn, die ze met een gerust hart kunnen eten.”

Countdownkalender
Regelmatig worden er proeverijen op locatie georganiseerd, maar soms is het vertonen van een filmpje in de winkel al voldoende om het product te kopen. Pure Ingredients is innoverend en betrokken, volgens Bouanan. “Ze verplaatsen zich in de doelgroep en verzinnen leuke acties, zoals nu met de ramadan, de countdownkalender. Kinderen kunnen elke dag een vakje op de kalender openmaken met daarin een verrassing. Ze maken op speelse wijze kennis met de ramadan en aan het eind kunnen ze met de verzamelde kaartjes memory spelen.”